Sökning: "ethos"

Visar resultat 21 - 25 av 474 uppsatser innehållade ordet ethos.

  1. 21. Reimagining hormone tracking : A feminist exploration of designing an empowering community

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Cateau Oonk; [2023]
    Nyckelord :Hormone tracking; Women’s health; Community-building; Empowerment; Feminist HCI;

    Sammanfattning : This study explores the possibility of designing an empowering community on a hormone-tracking application. I hereby draw inspiration from the ethos of the radical consciousness-raising groups of the 1970s to move away from the traditional individualistic approach to hormonal health. LÄS MER

  2. 22. Debatten om avskaffandet av revisionsplikten : Går den att förstå?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Lisa Roos; Veronika Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Debate; rhetoric; ethos; logos; pathos; narrative; accounting; the political perspective; audit duty; abolition of audit duty; economic crime; Debatt; retorik; ethos; logos; pathos; narrativ; redovisning; det politiska perspektivet; revisionsplikt; avskaffande av revisionsplikt; ekonomisk brottslighet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Revisionsplikten var länge obligatorisk för alla aktiebolag i Sverige men avskaffades år 2010 för små aktiebolag som ett led i att förenkla för företagare. Avskaffandet skapade en debatt mellan olika aktörer. LÄS MER

  3. 23. Varför ska jag flytta till Norrland? : En studie om norrländska platsvarumärken, regional identitet och stereotyper

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Julia Löfstrand; Isak Lövgren; [2023]
    Nyckelord :Communication; rhetorical analysis; place branding; regional identity; Norrland; YouTube; stereotypes;

    Sammanfattning : This study is a rhetorical analysis of how three sparsely populated regions in Norrland –Region Västerbotten, Region Norrbotten and Region Jämtland Härjedalen – communicate on YouTube to strengthen their place branding, create a strong regional identity and attract new residents. By analyzing the content of the videos in relation to stereotypes about Norrland, the study aims to gain insight into how these regions communicate, and how the communication affects the image of Norrland. LÄS MER

  4. 24. Borde vi förlåta Margaux Dietz? En kvalitativ analys av Margaux Dietz kriskommunikation efter den kritiserade videon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Gersér; Elvira Söderberg; [2023]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; personliga varumärken; kriskommunikation; image repair theory; retorisk analys; strategic communication; personal brand; crisis communication; rhetorical analysis; Social Sciences;

    Sammanfattning : Befintlig forskning om kriskommunikation utgår vanligtvis från ett organisatoriskt perspektiv, denna studie fokuserar istället på personliga varumärken. Tack vare influencer marketings framväxt har personliga varumärken fått en allt större betydelse inom marknadsföring idag. LÄS MER

  5. 25. True crime - ett offer för underhållning : En retorisk analys av hur brottsoffer porträtteras i true crime-podcasts

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Moa Lindqvist; Hanna Berglund; [2023]
    Nyckelord :Victim; true crime; podcast; framing; victim discourse; victimology; the ideal victim;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how crime victims are portrayed in the true crime genre, specifically podcasts, in order to find out what opportunities the receivers have for meaning making regarding victims. The study analyzes a total of four podcast episodes produced by P3 Dokumentär and Jakten på mördaren which are two very large podcasts in Sweden based on listeners. LÄS MER