Sökning: "etik diskursanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden etik diskursanalys.

  1. 1. IS THE FUTURE OF BEAUTY PERSONALIZED? : CASE STUDY FOR MICROBIOME SKINCARE BRAND SKINOME

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Santa Daniela Kanaska; [2022]
    Nyckelord :personalization; beauty tech; Artificial Intelligence; Recommender systems; AI ethics; data security; teknik för personliga hudvårdsråd; skönhetsteknik; Artificiell Intelligens; Rekommendationssystem; AI-etik; datasäkerhet;

    Sammanfattning : The researcher takes a user-centric empirical approach to estimate different consumer group participant views on the personalization technology adoption within the skincare industry. In addition, the study aims to highlight the main identified opportunities and concerns that users associate with the personalized technology solutions within the industry, such as skincare and product quizzes, in-depth questionnaires, smart skin analysis tools, and others. LÄS MER

  2. 2. Handledningens roll för konstruktion av norm : Faktorer som formar studenters förståelse för normalt och avvikande beteende under VFU

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mattias Bergdahl; [2021]
    Nyckelord :Normalt; Avvikande; Etik; Värdegrund; Barnkonventionen; Handledning; Diskursanalys; VFU;

    Sammanfattning : Syftet är att upptäcka i vilken språklig diskurs kring normalitet och avvikelser förskollärarstudenter får möjlighet att förstå hur dessa begrepp konstrueras under sin utbildning. Genom semi-strukturerade intervjuer med nyutexaminerade förskollärare har jag försökt att ta reda på hur de uppfattat sina VFU-upplevelser kring normering av barn och hur detta kommunicerats med handledare samt hur studenterna fått möjlighet att problematisera praktiken i förhållande till den undervisning i styrdokumentens etik som utbildningens campusförlagda utbildning gett. LÄS MER

  3. 3. "Hur mycket får man säga nej till ett arbetssätt?" : En kvalitativ studie om de yngsta barnens medgivande i förskolans dokumentationspraktik -en diskursanalys.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Axelsson; Emma Olausson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; pedagogisk dokumentation; medgivande; etik; makt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att identifiera diskurser kring de yngsta barnens medgivande i arbetet med pedagogisk dokumentation. Syftet besvaras med följande frågeställningar: * Hur samtalar pedagoger i förskolan om hur de möjliggör för de yngsta barnen att delge sitt medgivande till att dokumenteras? * Hur samtalar pedagoger i förskolan om hur de tolkar de yngsta barnens uttryck för deras medgivande och nekande i dokumentationssituationer?  För att besvara syftets frågeställningar har metoden fokusgruppsamtal använts, vilken totalt inbegripit tre semtal och elva pedagoger som under studiens genomförande arbetade med pedagogisk dokumentation tillsammans med de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. "Jag får sitta i min egen urin" : En kritisk diskursanalys om mediers rapportering om missförhållanden i äldreomsorgen 1997-2000

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Nora Eklöv; Philip Jansson; [2021]
    Nyckelord :diskursanalys; media; missförhållanden; vanvård; äldreomsorg;

    Sammanfattning : Vår uppsats undersöker hur bilden av vanvård framställs inom äldreomsorg i Svenska Dagbladet och Aftonbladet mellan 1997–1999. Vi går också in på hur framställningssätten, inom de valda medierna, kan förklaras för den valda tidsperioden. Den tredje frågeställningen berör hur efterdyningarna av vårdskandalen framställdes år 2000. LÄS MER

  5. 5. Etik i värdegrunden och i de samhällsorienterade ämnena: En kritisk diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Korelic Natalie; Lacza Martina; [2021]
    Nyckelord :Etik; Kritisk diskursanalys; Läroplaner; Samhällsorienterande ämnen; Värdegrunden;

    Sammanfattning : Etik är en viktig och stor del av skolan som genomsyrar hela läroplanen. I en studie av Thornberg (2008) visar han att det ofta är lärares värderingar och tidigare erfarenheter som styr etikundervisningen. LÄS MER