Sökning: "etik fusk"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden etik fusk.

  1. 1. Fuskande fiende eller hjälpande hand? : En studie om gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etik

    Författare :Sara Peltokangas; Karl Wilzén; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Attityder; ChatGPT; Fusk; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan utifrån följande frågeställningar: - Hur stor andel av de tillfrågade gymnasieeleverna känner till ChatGPT och hur vanligt är det att de använder chattboten i skolarbeten? - Hur använder eleverna ChatGPT i skolarbetet? - Vilka är elevernas attityder till användningen av ChatGPT i skolan? - Vilken inställning har gymnasieelever till användning av ChatGPT i uppgifter som bedöms? Data har samlats in genom en så kallad "mixed-method-design" bestående av en online-enkät och semistrukturerade intervjuer. Som grund för analysarbetet har ett fenomenologiskt perspektiv tillämpats. LÄS MER

  2. 2. Det som inte finns i ens huvud, det är fusk : En studie om gymnasieelevers syn på fusk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Ana Gaboré; [2013]
    Nyckelord :Gymnasiet; fusk; beskrivningar; etik;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om gymnasieelevers beskrivningar av fusk i skolan. Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur gymnasieelever uppfattar och förhåller sig till fusk i gymnasieskolan samt utforska elevernas erfarenheter inom ämnet. LÄS MER

  3. 3. Fusk och plagiering : En undersökning om hur gymnasieelever resonerar kring fenomen som fusk och plagiering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Henrik Larsson; Henrik Svensson; [2010]
    Nyckelord :fusk; plagiering; situerat lärande; moral; etik; neutraliseringstekniker;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielever resonerar kring fusk och plagiering. Frågorna vi söker svar på är: vad blir föremål för övervägande när elever resonerar kring vad som är tillåtet respektive otillåtet vid examinationer; vilka moraliska resonemang för elever och hur motiverar de dessa? Detta görs genom fokusgruppsdiskussioner där eleverna får diskutera två olika case där det ena caset berör fusk och det andra plagiering. LÄS MER

  4. 4. Lärares inställning till och agerande vid fusk inom grundskolans senare år och vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carrie Leung; [2009]
    Nyckelord :fusk; etik; moral; internet; styrdokument; åtgärder; betyg;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att få reda på hur lärarna agerar vid fusk och hur fusket påverkar dem. Fuskhanterning och möjliga förändringar samt förebyggande åtgärder för att motverkar fusk i skolan är också aktuella i denna studie. Svaren fås genom intervjuer med lärarna på en kommunal grundskola och Komvux i Södra Sverige. LÄS MER

  5. 5. Personlighetstest som metod vid rekrytering

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Angelica Haraldsson; Elin Petersson-Ahl; [2008]
    Nyckelord :Faking; Information; Objektivitetsaspekt; Rättviseaspekt; Personlighetstest; Personlighetstestgranskning; Rekryteringsprocess;

    Sammanfattning : Följande studie har till syfte att undersöka aspekter kring personlighetstest som metod i rekryteringsprocesser. De problemformuleringar som ligger till grund för studien är dels i vilket syfte personlighetstest används och vilka argument som finns för användningen samt hur ser processen kring testen ut? Samt hur uppfattar och vilka upplevelser har rekryterare och arbetssökande om personlighetstest som metod i rekryteringssammanhang? Empirin är hämtad från åtta intervjuer utförda på fyra rekryterare från olika rekryteringsföretag i en mellanstor stad i Sydsverige samt fyra arbetssökande, en från varje rekryterares rekryteringsföretag. LÄS MER