Sökning: "etik inom företag"

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden etik inom företag.

  1. 1. Etiska aspekter rörande användning av AI inom redovisning : En kvalitativ studie om hur redovisningsekonomer ser på etik och användandet av AI

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Hanna Omhav; Jakob Svärd; Johan Lindblom; [2024]
    Nyckelord :Företagsekonomi; Redovisning; Artificiell Intelligens; Etik; AI; Implementering AI;

    Sammanfattning : Bakgrund: Artificiell intelligens (AI) är ett paraplybegrepp för intelligent teknologi. AI används inom redovisningsområdet, och kommer användas mer i framtiden. En rad etiska frågor har uppkommit i samband med ökat införande av AI i samhället i stort och även inom redovisningsområdet. LÄS MER

  2. 2. Revisionsbyråers förväntningar på nyutexaminerade studenters etiska kunskaper.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Daniel Astermo; Johanna Holmkvist; [2023]
    Nyckelord :etik; revision; utbildning; Ethical Climate Theory; etikkunskaper; The Big Four.;

    Sammanfattning : Etik är något som påverkar allt vi gör medan affärsetik används för att göra alla affärer mer etiska. Sedan början av 1900-talet har mycket gjorts för att göra revisionen mer etisk för att motverka skandaler och oetiska beteenden. LÄS MER

  3. 3. AI-teknologi vid företagsekonomiska analyser: En kvalitativ studie om användning av maskininlärning vid företagsekonomiska analyser samt relevanta faktorer att ta i beaktande vid implementering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Tintin Kärrbrant; Ella Olsson; Stina Abrahmson; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; AI; machine learning; business analysis; Rogers theory of Adoption; implementation; Artificiell intelligens; AI; maskininlärning; företagsekonomiska analyser; Rogers adaptionsteori; implementering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Artificiell intelligens (AI) innebär att skapa intelligenta system som överträffar mänsklig kunskap. Den snabba framväxten av AI har gjort att stora företag behöver överväga implementering för att hänga med i dagens utveckling. LÄS MER

  4. 4. Convicted marketing content containing sexual depiction : An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Elin Månsson; Gülay Edin; [2023]
    Nyckelord :Social media marketing; content analysis; sexual marketing; gender discrimination; scandals in marketing; Marknadsföring i sociala medier; innehållsanalys; sexuell marknadsföring; könsdiskriminering; skandaler inom marknadsföring;

    Sammanfattning : Title: Marketing content containing sexual depiction.- An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence. LÄS MER

  5. 5. Artificiell intelligens roll i små och medelstora tech-företags (SMF) tillväxt och framgång : En studie om tech-företagens tillväxt och framgång med stöd av AI

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Georg Aksöz; Sebastian Moya Brenelli; Armand Bador; [2023]
    Nyckelord :The Role of Artificial Intelligence in the Growth and Success of Small and Medium-Sized tech-Enterprises SMEs ; Artificiell Intelligens; Innovation; SMEs; SMF ; Tillväxt; Framgång; Effektivitet.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och analysera rollen som artificiell intelligens (AI) spelar för tillväxten och framgången hos små och medelstora tech-företag. Syftet är att undersöka hur dessa företag effektivt kan utnyttja AI i en ständigt utvecklande miljö samt att identifiera de utmaningar och möjligheter som är förknippade med integrationen av AI. LÄS MER