Sökning: "etik manligt kvinnligt"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden etik manligt kvinnligt.

  1. 1. Surrogatmödraskapets olika sidor: Självbestämmande, jämställdhet, exploatering eller handelsvara? En kvalitativ studie om debattens olika för- och motargument om legalisering av surrogatmödraskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sophie Granlund; Sofi Hedgard; [2021]
    Nyckelord :surrogacy; surrogate arrangements; social constructivism; legal regulation; feminism; gender; gender roles; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine what arguments are highlighted in the Swedish debate to legalize / not legalize surrogacy in Sweden. Another aim is to examine how gender roles are reflected in the debate. LÄS MER

  2. 2. Tills döden skiljer oss åt … : tre olika perspektiv på kristen rådgivningslitteratur för äktenskapet

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Anna Eriksson; [2007]
    Nyckelord :sexualitet; feminism; äktenskap; rådgivningslitteratur; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är dels att klargöra synen på det kvinnliga och manliga könet samt synen på sexualitet i rådgivningslitteraturen, dels att spegla svaren från analysen med tre kontrasterande synsätt för att se likheter och skillnader. Detta kommer jag att göra genom att studera två böcker med kristen rådgivningslitteratur från 1948 som heter Kärlekslivets och äktenskapets etik skriven av Arvid Runestam och Trivsel och trassel i äktenskapet skriven av Erik Arbin. LÄS MER

  3. 3. Man i en kvinnas värld – Om könsroller i reklamen med fokus på mannens porträttering.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jessica Svahn; Camilla Lindvall; Linda Björkman; Johanna Quist; [2003]
    Nyckelord :Könsdiskriminerande reklam; Mansdiskriminerande reklam; Fokusgrupper; Lagreglering; etik; manligt och kvinnligt; samhällsnormer; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Mannens roll i reklamen har närmat sig kvinnans genom att den feminiserats och sexualiserats, medan kvinnan är kvar i samma traditionella roll. Resultatet av våra fokusgrupper stödjer till stor del genusteorierna och visar ytterligare att män inte ser på reklam på samma sätt som kvinnor. LÄS MER