Sökning: "etik moral ansvar företag"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden etik moral ansvar företag.

  1. 1. Hållbart företagande - moralisk eller rättslig skyldighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jenny Erixon; [2019]
    Nyckelord :Associationsrätt; företagsekonomi; nationalekonomi; Vinstsyfte; Aktiebolag; Aktieägare; 3 kap. 3 § ABL; Hållbart företagande; CSR; Moral; Etik; Miljö; Friedman; Sjåfjell; Sociala kontraktet; Carrolls pyramid; Aktieägarmodellen; Intressentmodellen; Företags ansvar; Uppföljningssystem; Reglering av vinst; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med det ökade mediala fokus på globalisering och klimathot ställs nya krav på samhället och på att företag ska ta ett moraliskt ansvar för hållbarhetsfrågor. Frågan är om hållbart företagande kan anses förenligt med gällande rätt. Vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER

  2. 2. Företagande utifrån de tre hållbarhetsdimensionerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anna-Marija Gasovska; Sara Lundberg Atié; [2018]
    Nyckelord :Life Cycle Analysis; Sustainable Business; Social Dimensions; Economical Dimensions; Ecological Dimensions; Sustainable profitability; Livscykelanalys; Hållbart företagande; Sociala dimensionen; Ekonomiska dimensionen; Ekologiska dimensionen; Hållbar lönsamhet;

    Sammanfattning : Ett hållbart företagande berör tre olika dimensioner: sociala dimensionerna, ekologiska dimensionerna och de ekonomiska dimensionerna.  För att arbeta mot ett hållbart företagande behöver ett företag kunna balansera dessa tre dimensioner samtidigt. LÄS MER

  3. 3. En brännhet nyhet : En kvalitativ studie om uppkomsten av krisen i och med H&M:s textilbränning 2017

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Agnes Norberg; [2018]
    Nyckelord :H M; Uppdrag granskning; kris; issues; CSR; Issues management; Nextopia; förväntningssamhället; hållbar kommunikation; agenda setting; hållbara företag;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka den kris som uppstod kring H&M:s textilförbränning 2017 genom att analysera medierapporteringen samt en intervju ur Uppdrag granskning. Uppsatsens problemställningar har undersökt hur denna kris uppkom samt vilka faktorer som låg till grund för denna. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhet och lönsamhet : Förhållandena mellan CSP och CFP i en svensk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Maja Bergquist; Malin Tafvelin; [2016]
    Nyckelord :Corporate Social Performance; CSP; Corporate Financial Performance; CFP; Corporate Social Responsibility; CSP and CFP relationship; CSR; Sustainability; ROE; ROA; Stock return; Profitability; KLD; DJSI; Stakeholder Theory; Resource Based View; Trade-off Theory; Managerial Opportunism; Slack Resources;

    Sammanfattning : Under de senaste årtiondena har ansvarfullt företagande (CSR) varit ett ämne som erhållit allt mer fokus inom forskning och således även för företag och samhället i stort. CSR är ett ämne som är högst aktuellt då globalisering är ett faktum och medför att de företag som är verksamma idag bär ett globalt ansvar, då dessa är stora aktörer i en värld som kantas av ekonomiska kriser, miljöproblem och humanitär försummelse. LÄS MER

  5. 5. CSR-arbete i SMEs med fallstudie av företag X- möjlig CSR-policy

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Emelie Johansson; Josefine Ravelli; Felicia Olofsson Wermäng; [2014]
    Nyckelord :CSR; SMEs; CSR-strategier; CSR-policy; CSR-modell; ISO 26000; Corporate Social Responsibility; CSR; SME; Sustainable Development; CSR-strategies; CSR-policy; CSR-model; Business Growth; ISO 26000; Företags samhällsansvar; hållbar utveckling; tillväxtföretag;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har CSR blivit ett alltmer vedertaget begrepp, både inomföretagssektorn men också i samhället. CSR agerar idag verktyg för främjandet av hållbarutveckling och dess allt mer framträdande roll på marknaden tillsammans med företags behovav att förhålla sig till de marknadsanpassade förändringar som sker. LÄS MER