Sökning: "etik och demokrati på förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden etik och demokrati på förskolan.

  1. 1. Fiffig värde(full)pedagogik i förskolan : Hur uttrycker pedagoger att barn lär sig normer, värden och regler i samspel med andra på förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Michaela Wittefeldt; Karin Stedt; [2019]
    Nyckelord :Värdepedagogik; värdefull; normer; värden; moral; etik; sociala regler; regler; sociokulturell; samspel; pedagogik; förskola; barn; scaffolding; stöttning; appropriering; proximala utvecklingszonen; artefakt; mediering; fiffig kompis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vad värdepedagogik är och hur pedagogerna uttrycker att de lär ut värdepedagogik i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Värdepedagogik är att kunna samspela med varandra så att alla mår bra och att lära sig att bli en god samhällsmedborgare. LÄS MER

  2. 2. Värdepedagogik i förskolan : En fallstudie av förskollärares uppfattningar om den egna förskolans arbete med värden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Annika Linder; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; etik; förskola; inkludering; moral; normer och värden; relationell pedagogik och värdepedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad värdepedagogik i förskolan kan innebära och hur ett arbete med värden kan bidra till meningsskapande sammanhang där alla barn kan uppleva sig som socialt och pedagogiskt delaktiga. Studien utgår från ett relationellt perspektiv på specialpedagogik och resultatet kan förstås som ett konkret exempel på relationell utbildning och pedagogik. LÄS MER

  3. 3. Så kan pedagoger göra det lättare för barn att vara barn : Pedagogers samsyn med barn som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Lena Pettersson; Ewa Paulin-Larsson; [2013]
    Nyckelord :Preschool; norms and values​​; ethics and morals; children s value; respect; democracy; power relations.; Förskola; normer och värden; etik och moral; barns värde; respekt; demokrati; maktrelationer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på pedagogers perspektiv och förståelse för hur barn blir bemötta enligt riktlinjer om normer och värden i den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket 2010). Forskningsfrågor i studie är: Hur tolkar pedagoger läroplanens riktlinjer om normer och värden? Vilket förhållningssätt utifrån normer och värden använder pedagoger sig av i förhållande till barn i verksamheten? Hur kan pedagogers perspektiv av normer och värden uttrycka sig i praktiken? Undersökningen i studie grundar sig på en kvalitativ forskningsstrategi. LÄS MER

  4. 4. En grupp förskolebarns syn på respekt och kamratskap : En intervjustudie av en grupp 5-åringar på en förskola

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Marie Stark; [2010]
    Nyckelord :Fördom; respekt; attityder; empati; mångfald; utanförskap i förskolan; värdegrund.;

    Sammanfattning : Värdegrundens betydelse och dess innebörd är en aktuell del i förskolans verksamhet.Demokrati, demokratiska värden och värderingar är det som pedagogerna har i uppdrag, enligt läroplanen Lpfö 98, att förmedla till förskolebarnen. I läroplanen nämns begrepp som etik, moral och respekt för andra medmänniskor. LÄS MER