Sökning: "etik och moral elever religion"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden etik och moral elever religion.

  1. 1. Strategier och utmaningar i att undervisa om etik, moral och livsfrågor i religionskunskap för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Duarta Kadriu; Ardiana Peci; [2023]
    Nyckelord :Etikundervisning; interkulturellt perspektiv; livsfrågor; lärarperspektiv; mellanstadiet; mångkulturellt; religionskunskap; strategier; utmaningar; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för grundskolan, förskolan och fritidshemmet ska undervisningen i ämnet religionskunskap ge möjlighet till “förmågan att resonera kring begreppen etik, moral och livsfrågor utifrån olika perspektiv” (2022, 118). Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie med syfte att forska vilka strategier lärare använder i religionsundervisningen i arbete med etik, moral och livsfrågor. LÄS MER

  2. 2. Värdegrundsarbete i skolan : Hur kan man arbeta med värdegrundsfrågor i religionsämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Rawad Abdulkader; Fatlum Istrefi; [2021]
    Nyckelord :Värdegrund; Elever; Religion; Etik; Moral; Metoder; Identitet;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt med syftet att redovisa forskning kring värdegrundsarbete i skolan. Frågeställningen som vi utgått ifrån är hur värdegrundsarbetet kan se ut i religionsämnet och för att ge en så nyanserad bild som möjligt så har vi delat in arbetet i tre frågor som tillsammans ska kunna ge en bra överblick kring ämnet men också svara på vår frågeställning. LÄS MER

  3. 3. Moralisk utveckling i läroböcker : En jämförelse med fokus på etik och moral i läroböcker för elever i årskurser 4–6 med ett innehållsperspektiv inspirerat av Rest´s four – component model som teoretisk utgångspunkt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Helena Admund; [2021]
    Nyckelord :Moral development; Four-component model; Ethical competences; textbook; Moralisk utveckling; Fyrakomponentsmodellen; Etiska kompetenser; lärobok; grundbok;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är genom att föra Hartman och Osbecks forskningsresultat vidare gentemot uppsatsens resultat, diskutera hur läroböckernas textinnehåll stämmer överens eller skiljer sig åt med utgångspunkt i James Rest’s Four – Component model och tidigare forskningsverk, kommer denna examensuppsats bidra med en ökad förståelse för hur läroböcker kan tänkas ge möjligheter till att elever fördjupa sina moraliska resonemang utifrån ett religions didaktiskt perspektiv.  Forskningsmetoden som använts i denna uppsats är en kvalitativ innehållsanalys utifrån en analysmodell som grundar sig i Osbecks analysmodells kategorier över de etiska kompetenserna: Tänka över information, Genomföra handling, Ta in information och värdegrundsriktning. LÄS MER

  4. 4. Årskurs 4-6-lärares syn på etikundervisningen inom religionskunskapsämnet i mångkulturella klasser.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Etik; moral; religionskunskap; området etik; mångkulturella skolor; pedagogik; kristen tradition; västerländsk humanism;

    Sammanfattning : BakgrundBakgrunden till att det står kristen tradition och västerländsk humanism i läroplanen är utifrånPiltz (1992) betänkande inför den förra läroplanen (Skolverket 1994, SOU 1994:92, bilaga 8 iSkola för bildning), som handlar om att Piltz anser att kristen tradition är det som formatsamhället. Sigurdsson å andra sidan ifrågasätter vilken kristen tradition som Piltz bygger sittbetänkande på, eftersom det har funnits flera kristna traditioner i samhället. LÄS MER

  5. 5. Religionskunskapsundervisning ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Noha Salaheddine; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar religionsämnet, dess innehålloch arbetssätt. Den empiriska undersökningen avser att besvara syftet utifrån tre frågeställ-ningar som berör hur religionskunskapsundervisningen uppfattas ur ett elevperspektiv, vilkadelar inom religionskunskap som eleverna anser vara väsentliga, vilket eller vilka arbetssätteleverna föredrar när det gäller religionskunskapsundervisningen. LÄS MER