Sökning: "etik och moral i skolAN"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden etik och moral i skolAN.

  1. 1. Viljan att veta elevers etiska värderingar : Etikämnet inom religionskunskapen ur ett maktperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johan Lindquist; [2024]
    Nyckelord :Etik; moral; religionskunskap; Foucault; makt; elev; idealelev; mångkultur; skola;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från min långvariga och stora tilltro till etik och etikämnet inom skolans religionsundervisning. Jag har länge målat upp en romantisk bild av etik som lösning på de flesta, av mig, upplevda problemen i skolan och samhället. LÄS MER

  2. 2. ”Jag ville inte längre, men jag visste intevad jag ville istället” : En närläsning av Malin Persson Giolitos Störst av allt med fokus på hur etiska och moraliska dilemman framställs och behandlas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sanna Klingström; [2024]
    Nyckelord :Etik och moral; Störst av allt; Malin Persson Giolito; hermeneutik; kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att granska hur etiska och moraliska frågor framställs och behandlas i Malin Persson Giolitos Störst av allt. Verket är en realistisk skildring av ett rättegångsförfarande som genom den fiktiva världen gestaltar ett verklighetstroget drama. LÄS MER

  3. 3. Kan Keene, Lindgren & Trenter bidra till lösningar på värdegrundsarbetets gåtor? : En studie om tre barndeckares didaktiska potential för svenskämnets värdegrundsarbete i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tove Johansson; Sofia Lingersjö; [2023]
    Nyckelord :Värdegrundsarbete; skönlitteratur; barndeckare; undervisning; etik och moral; maktrelationer; explicit och implicit ideologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka tre skönlitterära verk inom barndeckargenren och dess potential inom ett didaktiskt värdegrundsarbete inom svenskämnet. Undersökningen inriktar sig på elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  4. 4. ”Den omöjliga uppgiften” : Lärares arbete med etik och moral i åk. F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Eriksson; Julia Ljungström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet med etik och moral utifrån ett lärarperspektiv i de samhällsorienterande ämnena, där arbetet med etiska frågor i skolan och lärares hantering av elevernas livsåskådningar kontra skolans värdegrund är de centrala frågeställningarna. För att närma sig studiens syfte har empiriskt material samlats in genom enskilda intervjuer med pedagoger med olika lång erfarenhet, som är verksamma i årskurs F-3. LÄS MER

  5. 5. Värdegrundsarbete i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Belinda Grahn; [2022]
    Nyckelord :värdegrundsarbete; implementera; läroplan; etik och moral normkritik; bildundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att utforska om och hur det arbetas med värdegrunden i skolan och inom bildundervisningen. Frågeställningarna gällande hur det arbetas med värdegrunden i skolan och inom bildundervisningen samt förslag på implementering ämnar jag att besvara och diskutera i detta arbete. LÄS MER