Sökning: "etik och moral inom företag"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden etik och moral inom företag.

  1. 1. Revisionsbyråers förväntningar på nyutexaminerade studenters etiska kunskaper.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Daniel Astermo; Johanna Holmkvist; [2023]
    Nyckelord :etik; revision; utbildning; Ethical Climate Theory; etikkunskaper; The Big Four.;

    Sammanfattning : Etik är något som påverkar allt vi gör medan affärsetik används för att göra alla affärer mer etiska. Sedan början av 1900-talet har mycket gjorts för att göra revisionen mer etisk för att motverka skandaler och oetiska beteenden. LÄS MER

  2. 2. Barn i Instagramflödet : En kvalitativ studie om föräldrars ställningstaganden till barn som exponeras i marknadsföring av influencers

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Kajsa Albinsson; Emma Andersson; Therese Oscarsson; [2021]
    Nyckelord :Marketing ethics; moral identity; child advertising; sharenting; social media; influencer marketing; social media influencer; influencer endorsment; celebrity endorsment; storytelling;

    Sammanfattning : Frankrike är det första landet i världen att ta ställning till barns exponering i marknadsföring. I april år 2021 tillträdde den världsunika lagen som ska skydda barn från att utnyttjas av andra parter i marknadsföringssammanhang. LÄS MER

  3. 3. Artificiell Intelligens - realitet, ambition eller endast PR. En kvalitativ studie om Artificiell Intelligens och hur styrelsemedlemmar upplever att AI kan användas i styrelser och ledningsgrupper

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elsa Källström; Becky Lidgren; [2020-02-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idag sker den digitala utvecklingen snabbare än vad den någonsin tidigare gjort (Schwab, 2016). Vi har redan kommit långt, men mycket mer kommer att hända och det på relativt kort sikt. LÄS MER

  4. 4. Hållbart företagande - moralisk eller rättslig skyldighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jenny Erixon; [2019]
    Nyckelord :Associationsrätt; företagsekonomi; nationalekonomi; Vinstsyfte; Aktiebolag; Aktieägare; 3 kap. 3 § ABL; Hållbart företagande; CSR; Moral; Etik; Miljö; Friedman; Sjåfjell; Sociala kontraktet; Carrolls pyramid; Aktieägarmodellen; Intressentmodellen; Företags ansvar; Uppföljningssystem; Reglering av vinst; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med det ökade mediala fokus på globalisering och klimathot ställs nya krav på samhället och på att företag ska ta ett moraliskt ansvar för hållbarhetsfrågor. Frågan är om hållbart företagande kan anses förenligt med gällande rätt. Vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER

  5. 5. Förmedling av kvalitet i redovisningslagstiftning : moralens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amanda Andersson; Anna Magnusson; [2019]
    Nyckelord :Hermeneutic; qualitative study; IFRS 16; qualitative characteristics; ethics accounting law; Hermeneutik; kvalitativ studie; IFRS 16; kvalitativa egenskaper; moral; redovisningslagstiftning;

    Sammanfattning : Kvalitet är i redovisningssammanhang ett komplext begrepp som är under ständig omvandling. Forskning kring begreppet syftar ofta till att kartlägga indikatorer som tillsammans ger en korrekt beskrivning av betydelsen av kvalitet. Forskare utgår från dessa indikatorer då de studerar redovisning med syfte att säga något om dess kvalitet. LÄS MER