Sökning: "etik och moral ungdomar"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden etik och moral ungdomar.
1. Läraren och metoden : En studie om ungdomars etiska och moraliskatänkande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : The introductory chapter in this study introduces the reader to the overall problem that concernsLawrence Kohlberg and Sven G. Hartman's moral education models. LÄS MER
2. “But sometimes bad guys do bad things” : En kvalitativ studie om hur kriminalitet skildras i tv-serien Narcos och hur detta uppfattas av tittaren
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : På senare tid har det framkommit vad man skulle kunna benämna som komplexa karaktärsrepresentationer i tv-serier relaterade till brott och illegala handlingar. Exempel på dessa syns i tv-serier som Dexter (2006) vars handling bygger på en huvudkaraktär som utför seriemord. LÄS MER
3. Skolors preventiva arbete för att reducera stress bland skolungdomar : En intervjustudie med skolsköterskor
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Introduktion: Idag rapporterar unga vuxna och ungdomar allt mer stressrelaterad ohälsa. Långa perioder med stress kan orsaka bland annat nedsatt prestationsförmåga, kronisk trötthet, olust, nedstämdhet, minnesstörningar, sömnproblem, domningar och diffusa muskelsmärtor. LÄS MER
4. Livskunskap - en förberedelse för livet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Genom åtta intervjuer med pedagoger, som alla undervisar i livskunskap, samt en intervju med rektorn på den utvalda skolan har vi i denna undersökning velat ta reda på hur dessa tolkar begreppet livskunskap och hur pedagogerna arbetar med ämnet i skolan. Vi ville även undersöka varför det finns ett behov av livskunskap på schemat. LÄS MER
5. Djuretik ur barn och ungdomars perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Frågeställningen behandlar hur barn och ungdomar resonerar kring djurförsök. När eleverna resonerar kring djuretik, vad anser de då vara relevant? Vi analyserar elever från första- och niondeklass diskussioner kring djuretik. LÄS MER