Sökning: "etisk konsumtion"

Visar resultat 6 - 10 av 52 uppsatser innehållade orden etisk konsumtion.

  1. 6. Unga konsumenters uppfattning av nikotinföretags marknadsföring : En kvalitativ studie som undersöker unga konsumenters köpprocess

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Victoria Corneliusson; Christina Truelson; [2022]
    Nyckelord :Nikotinindustrin; Köpprocessen; Etisk konsumtion; Kontroversiella industrier; Unga konsumenter;

    Sammanfattning : Nikotinpåsar är en relativt ny produktkategori som har setts öka bland ungdomar de senaste åren, vilket anses oroväckande då det leder till att individer lockas in i ett nikotinberoende i ung ålder. Ur ett marknadsföringsperspektiv skiljer den beroendeframkallande nikotinpåsen som produkt jämfört med andra tobaks- och nikotinprodukter i form av att det är tillåtet att marknadsföra den. LÄS MER

  2. 7. Hållbarhetsredovisningens potentiella framtid : Koldioxidekvivalent-märkningens påverkan på attityd och köpbeteende

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jacob Jacobsen-Lööv; Martin Westblom; [2022]
    Nyckelord :CO2-ekvivalentmärkning; attityd-beteende-gap; varumärke; hållbarhetsredovisning.;

    Sammanfattning : Redovisning av koldioxidekvivalenter på produktförpackningar har blivit vanligare i takt med att hållbarhetsfrågor blivit mer aktuella. I uppsatsen undersöktes CO2-ekvivalentredovisningens påverkan på konsumenters attityd mot varumärken utifrån de fem parametrarna: koppling tillCSR, transparens, identifiering, etisk och politisk konsumtion samt igenkännbarhet. LÄS MER

  3. 8. Dags att ändra skönhetsidealen : Dove Reverse selfie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amna Basil Hussain; [2022]
    Nyckelord :Skönhetsideal; Femvertising; Kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : Feminism som marknadsvara - en semiotisk analys av Doves  Reverse selfie kampanj. Varje dag utsätts vi för reklam med olika kommersiella budskap. Det är därför det är viktigt för företag att marknadsföra sig med något speciellt för att sticka ut. Flera företag har börjat ta del av samhällsdiskurser som marknadsstrategi. LÄS MER

  4. 9. I betalt samarbete med ... ditt samvete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Löfblad; Julia Örnhem; Kornelija Steinsvik; [2021]
    Nyckelord :Moralisk stress; etisk konsumtion; influencer marketing; konsumtionshets; social identitet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att försöka skapa en förståelse för fenomenet moralisk stress ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Detta undersöks på konsumenter för att se på vilket sätt influencer marketing påverkar konsumenter till att känna moralisk stress. LÄS MER

  5. 10. Exploring the Establishment of a Local Textile Supply Chain in Italy

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Moa Skönvall; [2021]
    Nyckelord :supply chain management; local production; sustainability; textile industry; Hantering av värdekedjan; lokal produktion; hållbarhet; textilindustrin;

    Sammanfattning : Purpose - The purpose of this study was to explore what strategic decisions an Italian apparel company has made to establish a sustainable and local supply chain. Furthermore, the obstacles that have emerged during the process were examined, and what strategies that have been used to face these. LÄS MER