Sökning: "etisk märkning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden etisk märkning.

  1. 1. När rosorna vissnar, finns bara taggarna kvar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Johanna Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; Rosor; Fotodokumentation; Semiotik; Enkätundersökning; Etisk märkning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur butiker använder sig av visuell kommunikation vid försäljning av rosor. Syftet är också att undersöka hur medvetna konsumenter är om etiska märkningar på rosor. LÄS MER

  2. 2. The price of knowledge : Förhållandet mellan konsumentkunskap och etisk konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Victor Paulsson; Filip Wiklander Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Consumer knowledge; Willingness to pay; ethical labelling; fairtrade; Konsumentkunskap; betalningsvilja; etisk märkning; fairtrade;

    Sammanfattning : Syfte: Vår studie tar avstamp i det som tidigare forskning beskrivit som ett gap mellan konsumenters attityd och beteende till etisk konsumtion. Utifrån en efterfråga om ytterligare kartläggning och en upplevd avsaknad av studier som undersöker betydelsen av kunskap för betalningsvilja och konsumtion till fairtrade-produkter har vi därför formulerat följande syfte: "Syftet med studien är att få djupare förståelse för förhållandet mellan konsumenters kunskap om etisk märkning och deras konsumtion samt betalningsvilja för etiskt märkta-produkter. LÄS MER

  3. 3. Den etiska mjölkkonsumenten : En studie om hur mjölkprodukters etiska märkning påverkar konsumenters smakupplevelse och betalningsvilja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Manne Pettersson; Michael Pettersson; [2016]
    Nyckelord :Ekologisk; lokal; konsumenter; betalningsvilja; smakupplevelse; etisk märkning;

    Sammanfattning : Syfte: . En upplevd avsaknad av studier som undersökt etisk märkning av produkter med avseende på smakupplevelse och betalningsvilja var avstampet för vår uppsats. LÄS MER

  4. 4. Handlar konsumenter etiskt?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erica Löfgren; Nicole Ahne; [2012]
    Nyckelord :social label; Theory of Planned behavior; etisk märkning; attityd till objekt; attityd till beteende; subjektiv norm; kontroll; Fairtrade; Rainforest Alliance; UTZ;

    Sammanfattning : Alltmedan antalet konsumenter ökar som uppger att de vill köpa etiskt märkta varor, uppvisar resultat från ett flertal studier ett gap mellan konsumenters attityd och beteende i fråga om etiska köp. Åtskilliga försök har gjorts till att förklara ”gapet” mellan attityd och beteende men i flera fall har en förenklad bild av relationen mellan dessa tillämpats. LÄS MER

  5. 5. Rättvisemärkning av snittblommor på den svenska marknaden

    L3-uppsats, SLU/Horticulture

    Författare :Stina Ahlberg; [2007]
    Nyckelord :rättvisemärkning; snittblommor; etik;

    Sammanfattning : Trade is the driving force for economic development. A greater equity in international trade can improve the livelihoods and the well being of producers in developing countries. The small-scale farmers have limited resources and have difficulties to get access to the international market. LÄS MER