Sökning: "etiska överväganden kvalitativ studie"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden etiska överväganden kvalitativ studie.

  1. 16. Allt är inte så svart eller vitt : En kvalitativ studie om hur lärare inkluderar critical literacy i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elina Malmqvist; [2018]
    Nyckelord :approach; teacher approach; students; Critical literacy; förhållningssätt; lärarens roll; elever; verktyg;

    Sammanfattning : I läroplanens första kapitel beskrivs skolans uppdrag, som bland annat innebär att elever efter genomgången skolgång ska, genom att argumentera och samtala utifrån kunskaper och etiska överväganden, formulera ståndpunkter och visa på ett kritiskt förhållningssätt (Skolverket, 2017d, s.13). LÄS MER

  2. 17. Handlingsutrymme vid utmanande beteende på LSS-boende - personalens upplevelser

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Anna sjöberg; [2016]
    Nyckelord :utmanande beteende; Handlingsutrymme; LSS; LSS-boende; stödpersonal; funktionsnedsättning; challenging behaviour; special needs; handlingsmöjlighet; moraliskt projekt; kvalitativ; vinjett; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur personal på boende enligt LSS upplever sitt handlingsutrymme i förhållande till utmanande beteende. Samt att undersöka vad det är som styr personalens handlande vid olika situationer. Studien belyser stödpersonal på LSS-boendes komplexa yrkesroll. LÄS MER

  3. 18. Nyttogenerering : En grundad teori om ideella organisationer

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jessica Björklund; Hannan Yassin; [2016]
    Nyckelord :Ideella organisationer; nyttogenerering; ekonomistyrning; värderingar; etiska överväganden.;

    Sammanfattning : Syfte: Tidigare studier nämner att verksamhetsstyrning i ideella organisationer är ett område som inte har studerats i så stor utsträckning. Denna lucka i teorin är grunden till vår studie. Vårt syfte med denna studie är att belysa hur ideella organisationer styrs i praktiken samt visualisera detta med en empiriskt grundad modell. LÄS MER

  4. 19. Hur används informations- och kommunikationsteknik i förskolan? : En kvalitativ studie ur en förskolelärares perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johanna Dexe; [2016]
    Nyckelord :IKT; förskola; barn; förskolebarn; utveckling; evidensbaserat arbete;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att öka förståelsen för vad förskolelärare anser om att barn i tidig ålder introduceras till IKT och hur detta påverkar användningen av IKT i förskolan. Gruppintervjuer och individuella intervjuer med förskolelärare har använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 20. Barnets bästa eller verksamhetens bästa? : En studie om förskollärares tankar om att hantera etiska dilemman i verksamheten 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Estella Bengtsson; Malin Johansson; [2015]
    Nyckelord :Etik; etiska dilemman; värdegrundspedagogik; förskollärare; förskollärares upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vad förskollärare uppfattar som etiska dilemman i sitt arbete, och hur de förhåller sig till dem. Utifrån syftet skapades tre forskningsfrågor: Vilka situationer på förskolan beskriver förskollärarna som etiska dilemman? Hur hanterar förskollärare etiska dilemman och vilka pedagogiska värden och perspektiv beaktas? På vilket sätt diskuteras etiska dilemman i eller utanför arbetslaget? För att få svar på syftet och frågeställningar används en kvalitativ intervjuguide och som hjälp vid analysen av empirin används värdgrundpedagogiska begrepp som teori. LÄS MER