Sökning: "etiska aspekter i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden etiska aspekter i förskolan.

  1. 1. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Elin Öhman; [2023]
    Nyckelord :assessment; early childhood education; practical knowledge; assessment practice; hermeneutic; bedömning; förskola; praktisk kunskap; bedömningspraktiker; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER

  3. 3. En barnbok om funktionsvariationen ADHD -Attention Deficit Hyperactive Disorder : Processen bakom skapandet av en informativ barnbok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Backlund; Matilda Danielsson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; children s book; children s literature; disability; preschool; ADHD; barnbok; barnlitteratur; funktionsvariation; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en informativ barnbok kring funktionsvariationen ADHD, som ska fungera som ett verktyg för förskollärare i undervisningstillfällen med barnen. Aspirationen är att barnboken ska bidra till en kunskap om och förståelse för funktionsvariationer samt motverka utanförskap i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Lekbaserat lärande i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter av lekbaserat lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nashwa Jalab; Rasha AL Hallaq; [2022]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; lekbaserat lärande och förskollärare;

    Sammanfattning : Leken är en naturlig del i barns vardag i förskolan där lär barnen sig om alla möjliga ämnen. Därigenom ses lek och lärande som en helhet. Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar och erfarenheter av lekbaserat lärande i förskolan. Vår studie genomfördes på fem förskolor. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling med fokus på mat- ur förskollärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Pettersson; Karolina Carlson; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; ekologiska dimensionen; sociala dimensionen; ekonomiska dimensionen; förskola; odling; mat;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärarna arbetar med hållbar utvecklingmed fokus på mat i förskolan samt hur de hanterar de etiska dilemman som kan uppkomma idessa situationer. En kvalitativ metodansats användes i studien där vi genomförde femstycken halvstrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER