Sökning: "etiska dilemma och barn"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden etiska dilemma och barn.

  1. 1. Har du inte tryggheten, kommer du inte kunna ta in kunskapen i förskolan : - En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om anmälningsplikten iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Nilsson; Erica Paulsson; [2023]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; barn som far illa; förskola; orosanmälan; pedagogers uppfattningar; skyldighet; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur pedagogers uppfattningar kan påverka deras förhållningsätt till anmälningsplikten och orosanmälningar i förskolan. Centrala perspektiv som avsågs undersökas var vilka etiska dilemma pedagoger kan ställas inför samt pedagogers uppfattningar om vilka konsekvenser det kan få för barn som far illa utifrån ett utvecklings- och lärandeperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Etisk bedömning under risk : En kvantitativ studie kring gruppers och individers bedömning av ett etiskt hjälpdilemma

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Besluts-, risk- och policyanalys

    Författare :Rebecca Tapper; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att fatta etiska beslut kan innebära ett flertal svårigheter såsom motsägande målsättningar kring maximerande av effektivitet eller maximering av rättvisa. Denna kvantitativa enkätstudie syftade till att undersöka ifall grupper och individer skiljer sig åt vid etiska bedömningar under risk. LÄS MER

  3. 3. Filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet : Verktyg för tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Robert Svensson; [2022]
    Nyckelord :Arguments; communicative ability in science; philosophy for children; sociocultural learning; transformative learning; Argument; filosofi för barn; kommunikativ förmåga inom naturvetenskap; sociokulturellt lärande; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att utveckla kunskaper om hur filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet påverkar elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning. Frågeställningarna som använts för att möjliggöra studien är: På vilka sätt argumenterar elever i mötet med filosofiska frågor av naturvetenskaplig karaktär? Hur kan filosofiska frågor användas som resurs i det naturvetenskapliga klassrummet för att gynna elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning inom naturvetenskap? Studien genomfördes vid en skola i norra Sverige och bestod av 13 deltagare från årskurserna 3-6 som deltog vid fyra undervisningstillfällen. LÄS MER

  4. 4. Den vita lögnen : En studie om samverkan mellan skola och hem samt dess påverkan på relationer mellan pedagog/elev och pedagog/vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christopher Gibson; Fredrik Larsson; [2020]
    Nyckelord :collaboration; communication; ethics; asymmetric symmetrical relationship; leisure center; school; trust; dialogue; relationship competence; practical knowledge; samverkan; kommunikation; etik; asymmetrisk symmetrisk relation; fritidshem; skola; tillit; dialog; relationskompetens; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : In our independent work, the purpose for us is to gain an increased insight into the complex collaboration that exists between educators and guardians and to gain an increased insight into the relationship between educator and student. We believe that this is not a sufficiently explored topic in the after-school center and the challenge therefore lies in finding suitable literature that relates to our independent work. LÄS MER

  5. 5. Tvungen att använda tvång : Det var inte mitt beslut

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Arvidsson Emma; Högström Carolina; [2018]
    Nyckelord :Barn- och ungdomspsykiatri; Tvångsvård; Fastspänning; Sjuksköterskors upplevelser; Etik; Ansvar; Tvungen;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ett nationellt projekt pågår i Sverige för att minska användandet av tvångsåtgärder inom barn- och ungdomspsykiatrin. Den tvångsvårdslagstiftning som finns för vuxna gäller även för barn och under 2016 vårdades 257 barn enligt denna lag i Sverige. LÄS MER