Sökning: "etiska förändringar i företag"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden etiska förändringar i företag.

  1. 1. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER

  2. 2. Alternative Energy Storage Solutions and Future Scenarios of the Austerland Energy System

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Jennie Lindblom; [2022]
    Nyckelord :Gotland; Östergarnslandet; Polygeneration system; Homer Pro; Solar PV; Wind power; Energy storage; Battery; Hydrogen; Flywheel; Redox Flow battery; Pumped Hydro; Sustainable development.; Gotland; Östergarnslandet; Poly-genererings system; Homer Pro; Solceller; Vindkraft; Energilagring; Batterier; Vätgas; Svänghjul; Redox Flödesbatteri; Pumpkraftverket; Hållbar utveckling.;

    Sammanfattning : The project Austerland Energi at the eastern tip of the island of Gotland called Östergarnslandet was started as a response to the larger project Omställning Gotland funded by the Swedish government as an effort for a pilot project to convert to renewable energy to reach zero CO2-emissions for the country in 2045. The current plan for the Austerland energy system is a solar PV and wind production base with energy storage in the form of batteries and hydrogen which also can be used as vehicle fuel. LÄS MER

  3. 3. Etik och filantropi – ett redskap för intern påverkan? : En kvantitativ studie utifrån medarbetares perspektiv inom detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Amanda Ljungdahl; Emelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :CSR; Ethical responsibility; Philanthropic responsibility; Social identity theory; Organisational identification; Internal branding; Hyperculture; CSR; Etiskt ansvar; Filantropiskt ansvar; Social identitet; Organisatorisk identifikation; Internal branding; Hyperkultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samhällen förändras över tid. Kraven på företags ageranden i samhället har ökat, delvis på grund av en tilltagen globalisering och rörlighet, men även till följd av en ökad medvetenhet om företags påverkan på samhället. LÄS MER

  4. 4. Rapporteringspliktiga arrangemang : och Skatteverkets möjlighet att upptäcka aggressiv skatteplanering

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Meryem Peksen; [2020]
    Nyckelord :DAC6; Rapporteringspliktiga arrangemang; Skatterätt; Internationell beskattning; Gränsöverskridande arrangemang;

    Sammanfattning : Aggressiv skatteplanering är en form av skatteundandragande som har ansetts skapa ett flertal negativa konsekvenser som går ut över staters finansiella ställning och förorsakar osund konkurrens mellan multinationella företag och företag som inte kan tillämpa aggressiv skatteplanering. Det är en form av skatteundandragande som varken är inom ramen för gällande rätt eller strider mot lagen men är en sådan som strider mot etiska standarder och juridiska principer. LÄS MER

  5. 5. Strategic Proposals for Sustainable Supply Chains in the Fast Fashion Industry : Exploring ways to incorporate concepts and methods to confront the damaging effects of the industry

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Adil Abdulgadir; Imad Abdulgadir; [2020]
    Nyckelord :Fast Fashion; Supply Chain; Sustainability; Sustainable Fashion; Slow Fashion; Supply Chain Management; Snabbmode; Försörjningskedja; Hållbarhet; Hållbar mode; Långsam mode; Ledning av försörjningskedja;

    Sammanfattning : Accounted as the second largest cause of pollution, the fashion industry is only behind the petroleum industry worldwide. In recent decades, the supply chains of retail companies have become international with the growth of a global economy. LÄS MER