Sökning: "etiska frågeställningar utbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden etiska frågeställningar utbildning.
1. Språkinlärning i relation till fysisk lärmiljö : en kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I tidigare forskning framgår det att den fysiska lärmiljön är avgörande för att bedriva en kvalitativ undervisning. En utmaning kan vara att hitta de optimala förutsättningarna för ett stimulerande klassrum som gynnar språkinlärningen. Språkinlärning ligger till grund för all kommande utbildning vilket gör ämnet högst relevant. LÄS MER
2. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER
3. Konflikter och konflikthantering mellan barn på fritidshem : Intervjuer med pedagoger kring deras upplevelser och lösningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna undersökning bygger på hur pedagoger inom fritidshemmet tolkar konflikter mellan elever samt hur pedagogerna arbetar med konflikthantering. Syftet har varit att undersöka hur konflikter uppstår mellan eleverna och hur de hanteras inom fritidshemsverksamheten utav fritidspedagogerna samt hur synen på konflikter uppfattas. LÄS MER
4. Utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet : Huvudmannens uppfattning av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och beskrivning av organisering
Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om huvudmannens uppfattning av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och huvudmannens beskrivning av organisering enligt uppdraget med en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Essän utgår från två övergripande frågeställningar; Hur uppfattar huvudmannen innebörden av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? och Hur beskriver huvudmannen arbetet med att planera, genomföra och följa upp en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? Teoretiska utgångspunkter är fenomenografin, där uppfattningsbegreppet är centralt, och en teori om organisering som bidrar till att utforska organisering genom att identifiera organisationens handlingsnät. LÄS MER
5. Barnmorskors erfarenhet och kunskap av att vårda kvinnor som är könsstympade : En integrativ systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Det finns över 200 miljoner flickor och kvinnor över hela världen som är könsstympade. Migrationen ökar och i vårt mångkulturella samhälle kommer barnmorskor i sitt arbete att möta flickor och kvinnor som är könsstympade. LÄS MER