Sökning: "etiska kläder"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden etiska kläder.

  1. 1. Paradoxen av second hand: Hur konsumtionen av second hand kläder kan bidra till överkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Ryberg; Olivia Svensson; [2023-09-22]
    Nyckelord :second hand; hållbarhet; överkonsumtion;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns en kultur som präglas av snabba trender, materialism och ständig konsumtion. Modebranschen har mottagit kritik för sin påverkan på arbetarnas villkor, miljön och incitament till ökad konsumtion. Konsumenter blir allt mer medvetna om de negativa effekterna av sina konsumtionsval. LÄS MER

  2. 2. Du är hur du klär : en kvalitativ studie om mäns klädkonsumtion i relation till identitet och självbild

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ella Olofsson; Malin Ella Assmann; Emilia Heribertsson; [2023]
    Nyckelord :Identity; clothing consumption; young men; self image; fashion; Identitet; klädkonsumtion; unga män; självbild; mode;

    Sammanfattning : Kläder är inte bara ett funktionellt måste för oss människor, utan fungerar även som ett verktyg för att uttrycka vår identitet och självbild. Genom att konsumera kläder kan vi kommunicera personlighet, värderingar och känslor till omvärlden, och genom klädval kan vi skapa en känsla av samhörighet med andra som delar våra klädstilar och preferenser. LÄS MER

  3. 3. Garderobstaktik som visuell retorik : En kvalitativ studie av tre Youtube-influencers argumentation för en hållbar personlig stil

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Carina Söderström; [2021]
    Nyckelord :visual rhetoric; sustainability; fashion; style; visual culture; visuell retorik; youtube; influencer; hållbarhet; mode; stil; visuell kultur; filmanalys;

    Sammanfattning : Under det senaste årtiondet har sociala medier använts av mode-influencers till att sprida sina budskap om personlig stil. Med de senaste årens klimatintresse har början till ett skifte skett från att uppmuntra till konsumtion till att i stället skapa medvetenhet om textilindustrins negativa påverkan på miljön. LÄS MER

  4. 4. Lättare sagt än gjort : En kvalitativ studie om konsumenters etiska värderingar i förhållande till deras köpbeteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Michelle Dam; Emma Ljungnér; Robin Quach; [2020]
    Nyckelord :Animal welfare; ethical clothes; consumer behaviour; sociology; sustainability.; djurens välfärd; etiska kläder; konsumentbeteende; hållbarhet; sociologi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknaden för etiska kläder växer ständigt och konsumenter bryr sig alltmer om varifrån produkterna kommer, hur de är producerade och vad det har för inverkan på miljö och djur. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka värderingar konsumenter har kring etiskt producerat material inom modehandeln och hur konsumenter agerar i ett köpbeslut. LÄS MER

  5. 5. Influencer Marketings påverkan på millennials etiska klädkonsumtion.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Tatiana Akopov; Evelina Andersson; [2019]
    Nyckelord :Influencer Marketing; Miljö; Hållbarhet; Marknadsföring; Millennials; Generation Y; Sociala medier; Instagram;

    Sammanfattning : Digitaliseringen inom marknadsföring har resulterat i att företagen numera lägger stor vikt vid att synas på sociala medier, vilket gett upphov till en omfattande användning av Influencer Marketing. Detta används särskilt effektivt vid marknadsföring av kläder mot målgruppen millennials, via Instagram. LÄS MER