Sökning: "etiska problem inom media"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden etiska problem inom media.

  1. 1. AI in Marketing – Curse or Blessing? : Impacts of Programmatic Advertising and Personalized Content on Society

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Christopher Klee; [2021]
    Nyckelord :programmatic advertising; personalization; ethics; digital marketing; artificial intelligence; big data; privacy; filter bubble; diversity of opinion; automation; real-time bidding; machine learning.;

    Sammanfattning : With the help of Programmatic Advertising and the resulting personalized content, consumers can be targeted precisely and with the help of Artificial Intelligence. The associated use of customer data creates ethical conflicts. LÄS MER

  2. 2. Attityd till ansiktsigenkänning : Vilken inställning har Twitter-användare till ansiktsigenkänning, och hur kan Twitter-data användas för att undersöka det?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Edwin Perez; Patric Nordberg; [2021]
    Nyckelord :Facial recognition; Twitter; sentiment analysis; attitude; Ansiktsigenkänning; Twitter; sentimentanalys; inställning; attityd;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har tagit världen med storm de senaste åren där nya implementationer och uppfinningar ständigt tas fram och implementeras. Ansiktsigenkänning är en teknik inom AI som kan användas för att identifiera bland annat kriminella eller terrorister genom övervakningskameror, identifiera underåriga drickare och motverka identifikationsstöld. LÄS MER

  3. 3. Samvetsstress hos ortopedingenjörer i Sverige

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Seth Kälfors; Patrik Lundman; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background Stress and burnout in healthcare is a globally occurring problem that has been given attention in both media and research literature. Stress derives partly from a high workload and emotional exhaustion, but ethical and moral factors can also cause stress of conscience which in worst case can lead to burnout. LÄS MER

  4. 4. Att integrera etik i influencer marketing : en process för framgångsrikt arbete med influencer marketing ur ett etiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Stella Wannberg; Gustav Olsson; [2018]
    Nyckelord :influencer marketing; etik; marknadsföring;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar hur de etiska problem och dilemman som finns i marknadsföringsmetoden influencer marketing kan arbetas med på ett bättre sätt. Detta görs utifrån perspektivet av hur byråer aktiva inom influencer marketing kan integrera arbetet med etik i influencer marketing för att på så sätt skapa bättre förutsättningar att minimera och lösa de etiska problem och dilemman som finns med arbetet. LÄS MER

  5. 5. Utvecklingen av svensk läkemedelsreklam för receptbelagda och receptfria läkemedel : Perioden från sekelskiftet år 1900 till nutid

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Danijela Hagblom; [2018]
    Nyckelord :läkemedelsreklam; svensk läkemedelsreklam; marknadsföring; reklam; läkemedel; farmaci; läkemedelsindustri; etiska normer;

    Sammanfattning : Följande uppsats analyserar utvecklingen av läkemedelsreklam i Sverige under perioden från sekelskiftet 1900 till nutiden. Under denna period har läkemedelsreklam gått genom många förändringar. LÄS MER