Sökning: "etiska problem inom media"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden etiska problem inom media.
1. AI in Marketing – Curse or Blessing? : Impacts of Programmatic Advertising and Personalized Content on Society
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : With the help of Programmatic Advertising and the resulting personalized content, consumers can be targeted precisely and with the help of Artificial Intelligence. The associated use of customer data creates ethical conflicts. LÄS MER
2. Attityd till ansiktsigenkänning : Vilken inställning har Twitter-användare till ansiktsigenkänning, och hur kan Twitter-data användas för att undersöka det?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har tagit världen med storm de senaste åren där nya implementationer och uppfinningar ständigt tas fram och implementeras. Ansiktsigenkänning är en teknik inom AI som kan användas för att identifiera bland annat kriminella eller terrorister genom övervakningskameror, identifiera underåriga drickare och motverka identifikationsstöld. LÄS MER
3. Samvetsstress hos ortopedingenjörer i Sverige
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HälsohögskolanSammanfattning : Background Stress and burnout in healthcare is a globally occurring problem that has been given attention in both media and research literature. Stress derives partly from a high workload and emotional exhaustion, but ethical and moral factors can also cause stress of conscience which in worst case can lead to burnout. LÄS MER
4. Att integrera etik i influencer marketing : en process för framgångsrikt arbete med influencer marketing ur ett etiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Denna studie utforskar hur de etiska problem och dilemman som finns i marknadsföringsmetoden influencer marketing kan arbetas med på ett bättre sätt. Detta görs utifrån perspektivet av hur byråer aktiva inom influencer marketing kan integrera arbetet med etik i influencer marketing för att på så sätt skapa bättre förutsättningar att minimera och lösa de etiska problem och dilemman som finns med arbetet. LÄS MER
5. Utvecklingen av svensk läkemedelsreklam för receptbelagda och receptfria läkemedel : Perioden från sekelskiftet år 1900 till nutid
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)Sammanfattning : Följande uppsats analyserar utvecklingen av läkemedelsreklam i Sverige under perioden från sekelskiftet 1900 till nutiden. Under denna period har läkemedelsreklam gått genom många förändringar. LÄS MER