Sökning: "etiska problem marknadsföring"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden etiska problem marknadsföring.
11. Marknadsföringsetik : Unga konsumenters reaktioner på könsdiskriminerande marknadsföring
M1-uppsats, Institutionen för teknik och samhälleSammanfattning : En ständig konkurrens har gjort att det för företag gäller att utforma marknadsföring som uppmärksammas mer än andras, vilket medfört att de improviserar och ibland går över etiska riktlinjer. Könsdiskriminerande inslag är ett resultat av dessa improvisationer och det har ur samhällsperspektiv bidragit till ökat våld och en negativ syn på dagens idealkropp, samtidigt som det ur ett företagsperspektiv kan leda till att en negativ attityd skapas till marknadsföringen. LÄS MER
12. Etik och strategiska bloggar: När bloggen blir PR-verktyg
Magister-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i PR-världens anammande av bloggar. För denna studie undersöks bloggar som använts i PR- och marknadsföringssyfte där bloggens verkliga avsändare inte varit känd för majoriteten av bloggens läsare. LÄS MER
13. SMS-lån + Ungdomar = Sant? : En kvantitativ studie om SMS-lån, ungdomar och köpbeteende.
Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitetSammanfattning : Mobiltelefonen är idag en självklar och ofta kritisk del i ungdomars liv. Men vid fel användning av telefonen kan ungdomarna lätt hamna i en skuldfälla. Antalet ärenden gällande SMS-lån ökar lavinartat hos kronofogden och oroväckande många av dessa fall involverar ungdomar. LÄS MER
14. CSR : Företagens motiv och effekten på anseendet
Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : Bakgrund och Problem CSR står för "Corporate Social Responsibility" och innefattar företags sociala, etiska och miljömässiga arbete. Då CSR och särredovisningen av CSR är juridiskt frivilligt för företag uppkom frågor gällande bakomliggande motiv. LÄS MER
15. Eco-labels: input or outcome of CSR? : A study made on three companies
Kandidat-uppsats, IHH, FöretagsekonomiSammanfattning : Problem: The increased environmental awareness among people as well as businesses has led to the development of new concepts such as sustainable development and environ-mental marketing. One way of practising environmental marketing, which is based on the three principles social responsibility, holism and sustainability, is to use eco-labels on prod-ucts and services. LÄS MER