Sökning: "etiska problem marknadsföring"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden etiska problem marknadsföring.

  1. 6. Utvecklingen av svensk läkemedelsreklam för receptbelagda och receptfria läkemedel : Perioden från sekelskiftet år 1900 till nutid

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Danijela Hagblom; [2018]
    Nyckelord :läkemedelsreklam; svensk läkemedelsreklam; marknadsföring; reklam; läkemedel; farmaci; läkemedelsindustri; etiska normer;

    Sammanfattning : Följande uppsats analyserar utvecklingen av läkemedelsreklam i Sverige under perioden från sekelskiftet 1900 till nutiden. Under denna period har läkemedelsreklam gått genom många förändringar. LÄS MER

  2. 7. Krävs det en lag mot könsdiskriminerande reklam?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jabbar Samar; [2018]
    Nyckelord :gender discriminatory advertising; advertising; discriminatory advertising.; ICC- regler; etiska regler; reklamombudsmannen; reklamombudsnämnden; reklam; marknadsrätten; tryckfrihetsförordningen; könsdiskriminerande reklam; könsdiskriminering.;

    Sammanfattning : En diskussion om könsdiskriminerande reklam har pågått sedan 1970 – talet. Än idag har det inte reglerats om könsdiskriminerande reklam och det har passerat ca 40 år. Det har pågått i sådan lång tid på grund av att experter i området har uttryckt att könsdiskriminerande reklam skyddas utav grundlagen. LÄS MER

  3. 8. Är grön det nya svart? : En studie om hur miljövänliga kläder skapar konkurrensfördelar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Tannaz Kamjar; [2013]
    Nyckelord :hållbart mode; konkurrensfördelar; Ecological products; green marketing; environmental consciousness; organic cotton; costumer attitude; sustainable fashion; completive advantage; Ekologiska produkter; grön marknadsföring; miljömedvetenhet; organisk bomull; konsumentattityder;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Under de senaste 20 åren har en global oro växt kring konsumtionens påverkan på miljön. Faktorer som den globala uppvärmningen, hål i ozonlagret samt katastrofer som Tjernobyl var några av drivkrafterna. Historiskt börjar nu den gröna marknadsföringen att framträda på marknaden. LÄS MER

  4. 9. Du ska inte bita den hand som föder dig : En studie på effekterna av religion och etiska värderingars inverkan på internationell marknadsföring i Saudiarabien

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Jenny Vikström; Evelina Manfredsson; [2013]
    Nyckelord :Economics; The impact of culture; ethics and religion; consumer behavior; International marketing; swedishness; Ekonomi; marknadsföring; IKEA; H M; Kulturell påverkan; etik och religion; konsumentbeteende; internationell marknadsföring; svenskhet;

    Sammanfattning : Nyckelord: Kulturell påverkan, etik och religion, konsumentbeteende, internationell marknadsföring och svenskhet. Syfte Syftet med detta examensarbete är att skapa fördjupad förståelse för hur kulturella faktorer, såsom religion och etiska värderingar, påverkar svenska företags utformning av deras internationella marknadsföring med fokus på den saudiarabiska marknaden. LÄS MER

  5. 10. Kan ett modeföretags varumärke gynnas av marknadsföring med pälshandel som del av deras CSR-arbete?

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Ebba Sunnerman; Ida Vesterinen; [2012]
    Nyckelord :CSR; pälshandel; fur trade; marketing; marknadsföring;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility, eller CSR har blivit något av en självklarhet hos företagenidag. Konsumenter accepterar inte barnarbete och de är miljömedvetna. Att ett företag haretiska och moraliska värderingar är inte bara viktigt ur just etiska och moraliska perspektivutan även för att kunna bygga och bevara ett starkt varumärke. LÄS MER