Sökning: "etiska ställningstaganden i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden etiska ställningstaganden i förskolan.

  1. 1. Gör jag rätt? Det är inte lätt : En intervjustudie om pedagogers etiska ställningstaganden till digital dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Elofsson; Emelie Johansson; [2022]
    Nyckelord :Intervjustudie Fenomenologi Digital dokumentation Barns rättigheter Profession;

    Sammanfattning : I samband med det dokumentationskrav som finns inskrivet i förskolans läroplan väcktes tankar om hur barns rättigheter synliggörs inom dokumentationsarbetet. Studien undersökte därför pedagogers etiska ställningstaganden till digital dokumentation i förskolan och hur barns rättigheter synliggörs inom arbetet. LÄS MER

  2. 2. Inkluderingsarbetet i förskolan : Vad det är och vad det betyder för barn med ett annat modersmål

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Leopoldo Vallejos; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskolan; Inkludering; Likvärdig;

    Sammanfattning : I det här arbetet tas betydelsen av förskolans inkluderingsarbete upp men också flerspråkighetens inverkan på detta. I uppsatsens inledning beskrivs bakgrunden för intresset för detta inkluderingsarbete och varför det är viktigt att genomföra. LÄS MER

  3. 3. "Vi kan ju tro att vi vet vad de vill" : Etiska aspekter inom pedagogisk dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Liv; Amanda Sollerman; [2020]
    Nyckelord :Dokumentation; pedagogisk dokumentation; etik; förskola; barns perspektiv; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra förskollärares förståelse av och arbete med pedagogisk dokumentation ur ett etiskt perspektiv. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod där datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma förskollärare och en förskolechef. LÄS MER

  4. 4. Tillrättavisning i förskolan, jättenegativt eller drömmen! : - En kvalitativ studie om konflikthantering bland förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Bergström Bergström; [2017]
    Nyckelord :Admonition; preschool; conflict management; teacher strategies; awareness; competence; Tillrättavisning; förskola; konflikthantering; lärarstrategier; medvetenhet; kompetens;

    Sammanfattning : Admonition in preschool, super damaging or the dream! - A qualitative study about conflict management amongst preschool teachers har undersökt vilken uppfattning förskollärare har gällande tillrättavisning vid konflikthantering samt vilka strategier som används i de situationer då tillrättavisning erfordras. Grundat i en kvalitativ metod genomfördes semistrukturerade intervjuer, vilka kopplades till den medvetenhet förskollärare har om konflikthantering vid olika tillrättavisningssituationer. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers förhållningssätt till etik och tystnadsplikt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Larsson; Jessica Andersson; [2014]
    Nyckelord :Etik; Förhållningssätt; Kohlberg; Offentlighets- och sekretesslagen; Pedagoger; Skollagen; Tystnadsplikt; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att i förskolan undersöka hur pedagoger förhåller sig till tystnadsplikt och de etiska dilemman som de dagligen ställs inför. Frågeställningarna har besvarats genom en kvalitativ undersökning och som metod har vi valt att använda semistrukturerade intervjuer. LÄS MER