Sökning: "etnicitet förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden etnicitet förskolan.

  1. 21. “Bara få va mig själv” En studie om inkludering av barn med olika etniska bakgrunder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Lund; Alexandra Held Knutsson; [2018]
    Nyckelord :Barn; Etnicitet; Förskola; Förskollärare; Inkludering; Interaktionsanalys; Samling; socialkonstruktivistisk teori;

    Sammanfattning : Förskolan blir allt mer mångkulturell och många kommuner har tagit bort sina modersmålslärare för att lämna över det ansvaret på förskolans personal. För att få en förståelse för hur förskollärarna tar sig an det uppdraget vill vi ta reda på hur förskollärarna inkluderar barnens etniska bakgrunder i verksamheten. LÄS MER

  2. 22. Vi pratar mycket men gör för lite : En kvalitativ studie om förskolepersonals syn på arbetet med etnicitet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Lovisa Feikes de Groot; Lisa Cronquist; [2018]
    Nyckelord :Etnicitet; mångkultur; förskolepersonal; förskolan; socialkonstruktionism; diskurs; etnocentrism; ethnicity; preschool teachers; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of the study is to research preschool teacher’s understanding and way of talking about ethnicity and diversity in two different municipalities. The design of the methods performed for the study was qualitative and seven interviews have been done to gather empirics. LÄS MER

  3. 23. Vad hände sedan? En kvalitativ studie om hur några förskolor inkluderar modersmålet i sitt arbetssätt utifrån Malmö stads språkpolicy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Larsson; Nathalie Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Arbetssätt; förskola; inkludering; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få en ökad kunskap för hur pedagoger förhåller sig till Malmö stads språkpolicy, samt hur modersmålet inkluderas i arbetssättet. Vi har Vygotskijs sociokulturella perspektivet som vår teoretiska utgångspunkt. Barns lärande utgörs av interaktion i samband med miljön. LÄS MER

  4. 24. Konst är också ett språk : Estetiska lärprocesser och språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan – en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Lernebo; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; multilingual; förskola; preschool; aesthetic; estetiska lärprocesser; mångkultur; multicultural.; Flerspråkighet; multilingual; förskola; preschool; aesthetic; estetiska lärprocesser; mångkultur; multicultural.;

    Sammanfattning : Ungefär 30 miljoner barn beskrivs vara på flykt ifrån sina hemländer. Många av dessa barn har kommit hit till Sverige eller kommer att komma hit, med sig har de en annan kulturell bakgrund och ett annat språk. Dessa barn som kommit hit till Sverige har rätt att gå i förskola på samma villkor som svenska barn. LÄS MER

  5. 25. Flerspråkighet i förskolan : En studie om hur etnicitet och mångfald skapas i den pedagogiska verksamheten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hajara Faris; Johanna Landréus; [2017]
    Nyckelord :Mångfald; etnicitet; språk - och identitetsutveckling; lärande; förskola.;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka pedagogers förhållningssätt till etnicitet och mångfald samt deras erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barn. Tre teman som relaterar till etnicitet och mångfald i förskolan har formulerats: språk, identitet och lärande. LÄS MER