Sökning: "etnicitet gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden etnicitet gymnasiet.

  1. 1. Vad är det som lockar med snus? : En kvantitativ studie om gymnasieelevers användning och anledningar till att använda snus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oscar Gransten; Anna Olsson; [2024]
    Nyckelord :Snus; Lärare; Gymnasiet; Elever;

    Sammanfattning : Background: The use of snus among Swedish youth has increased, posing a potential risk of long-term consequences in adulthood. Objective & Research Questions: The aim of the study is to analyze snus usage among high school students and identify influencing factors as well as reasons for quitting. LÄS MER

  2. 2. Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Axelsson; [2024]
    Nyckelord :gymnasiet; läromedel; pedagogik; socialklass; textanalys;

    Sammanfattning : Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. LÄS MER

  3. 3. ”Fanns det transvestiter redan då?” : En studie om lärares uppfattning om och arbete med direktiven om sexualitet, samtycke och relationer i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maja Persson; Lovisa Månsson; [2023]
    Nyckelord :Historisk empati; historieundervisning; genus; sexualitet; samtycke och relationer; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer ska sedan hösten år 2022 integreras i all undervisning i skolan. Sedan år 2011 har Skolverket i det centrala innehållet i historia dessutom poängterat att undervisningen i historia ska beröra olika perspektiv utifrån bland annat kön, sexualitet och etnicitet. LÄS MER

  4. 4. ”Du skulle ta livet av dig. Du skulle det. Eller hur?” : Makt och maktlöshet i romanen Stöld utifrån en intersektionell analys med ett didaktiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Adriansson; [2023]
    Nyckelord :Intersektionalitet; didaktiskt perspektiv; kön; klass; etnicitet; ålder; identitet; Stöld; svenskämnet; gymnasiet; Sápmi; minoritet; urfolk; nordisk kolonialism;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how power and powerlessness are created and portrayed in Ann-Helén Laestadius novel Stöld (2022) and what didactive implications the novel has for teaching at a high school level. Based on an intersectional perspective, it was analyzed when the axes of power gender, class ethnicity and age co-vary where power versus powerlessness occurs. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers tankar inför framtiden : En kvalitativ studie om gymnasieelevers förväntningar på livet efter studenten och vad som styr deras val

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Berglund; Lisa Häger; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; Swedish school; structure; agency; future plans;

    Sammanfattning : Secondary school is not mandatory in Sweden, although the majority of adolescents choose to attend this level of education. The secondary school in Sweden offers programs that prepare students for either work or university. The university programmes are designed to make the students prepared for higher education after their graduation. LÄS MER