Sökning: "etnicitet i spel"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden etnicitet i spel.

  1. 1. A gaming-community for all : Visuell representation och inkludering av etniciteter inom spelindustrin

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Hanna Granlund; Olivia Peter; [2021]
    Nyckelord :games; representation; identity; ethnicity; POC; gamers; media; Spel; representation; identitet; etnicitet; POC; gamers; media;

    Sammanfattning : Syftet i uppsatsen behandlar frågan om hur representation av etniciteter ser ut inom spelindustrin, med fokus på spel i genren RPG. Fokus för undersökningen är spel som tilldelats högst betyg sorterat efter User Score på hemsidan Metacritic.com. LÄS MER

  2. 2. ” It’s okay for a woman to be tough and stand up for herself, as long as she looks sexy doing it"   : En semiotisk bildanalys av Sheva Alomar i Resident Evil 5

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Ann-Charlotte Mörk; [2018]
    Nyckelord :TV-spel; Datorspel; Kvinnliga spelkaraktärer; Feminism; Etnicitet; Genus; Representation; Sheva Alomar; Resident Evil; Hegemoni; Male Gaze;

    Sammanfattning : TV – och datorspel har historiskt sätt utvecklats från att ses som underhållning riktat till en yngre målgrupp - till en miljonindustri världen över med spelare i alla åldrar. Som akademiskt studieområde har spel inte uppmärksammats förrän långt senare i förhållande till äldre medieformer likt TV och film. LÄS MER

  3. 3. Representationer av kvinnor i tv-spel : En semiotisk bildanalys om hur genus konstrueras i spelet Overwatch

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Johan Skönergård; [2017]
    Nyckelord :Tv-spel; genus; representationer; kroppstyper; Overwatch; maskulinitet; femininitet;

    Sammanfattning : Tv-spel har sedan dess begynnelse kontinuerligt växt storartat och är numera en stor ekonomisk nöjesindustri med flera miljoner användare varje dag. Tv- och film har under flera år granskats och undersökts gällande exempelvis vilka meddelanden dessa sänder ut och reproducerar till dess konsumenter genom bland annat könsroller, våld, etnicitet och klass. LÄS MER

  4. 4. Skönheter, flickor och färgade naturbarn : En kvalitativ studie om hur idrottare framställs i olympiaböckerna 1948, 1968 & 2012

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linus Börjesson; [2017]
    Nyckelord :olympiaböcker; infantilisering; sexualisering; etnicitet;

    Sammanfattning : I denna undersökning har jag studerat skrivna framställningar av idrottare till tre olympiska sommarspel. Mitt intresse var att se skillnader och mönster i hur idrottare med olika kön och/eller etnisk bakgrund framställs. Jag har utgått från tre olika olympiska spel. LÄS MER

  5. 5. Creating Your Fantasy Self : An Analysis of Ethnicity in Character Creators in Computer Fantasy Role-Playing Games

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Ylva Ljungqvist; Frida Svensson; [2015]
    Nyckelord :Character creator; representation; ethnicity in video games; fantasy; RPG; Karaktärsskapare; representation; etnicitet i spel; fantasy; rollspel;

    Sammanfattning : This thesis examines whether character creators in fantasy role-playing games allow players to create ethnically diverse characters. We studied eight games following a procedure to record perceivable data about the available options, and conducted interviews. LÄS MER