Sökning: "etnicitet klass genus utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden etnicitet klass genus utbildning.

  1. 1. Kunskapen mellan raderna : En studie om intersektionella perspektiv i undervisningen på svenska journalistutbildningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Louise Wibergh Lenti; Vera Viksten; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; funktionalitet; genus; intersektionalitet; journalistutbildning; klass; religion; sexualitet;

    Sammanfattning : Medierna och dess aktörer, däribland journalister, besitter en enorm makt då de bidrar till skapandet av vårt samhälles diskurser, normer och världsuppfattningar. Men vilka är det som förväntas ingå i dessa världsuppfattningar? Vilka är det journaliststudenter får lära sig att skriva till, om och på vilket sätt? Syftet med denna uppsats är att undersöka hur svenska journalistutbildningar inkorporerar intersektionella perspektiv i sin utbildning, något som internationell forskning har efterfrågat. LÄS MER

  2. 2. Barnlitteratur utifrån ett normkritiskt perspektiv : En kvalitativ studie av fyra vanligt förekommande högläsningsverk i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ahdia Asad Kandastar; Linda Tegborg; [2018]
    Nyckelord :Barnlitteratur; critical literacy; F-3; grundskola; högläsning; Lgr11; normer; normkritik; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka några vanligt förekommande barnlitterära verk i undervisningen i årskurs F-3 ur ett normkritiskt perspektiv. Studien bestod av en webbaserad enkätundersökning riktad till verksamma lärare i de aktuella årskurserna, samt en textanalys av de fyra mest frekventa verken som framkom i enkätundersökningen. LÄS MER

  3. 3. Vad förmedlar du Alfons Åberg? : En kvalitativ text- och bildanalys om hur en folkkär bilderbokskaraktär förmedlar normer och värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cathrine Persson; Sandra Falkhäll; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att analysera vad för normer och värderingar som förmedlas i böckerna om Alfons Åberg. Hur klass, sexualitet, etnicitet och genus gestaltas i böckerna samt om dessa har förändrats under 40 år med Alfons Åberg. Detta skedde genom en kvalitativ text – och bildanalys med en normkritisk metod. LÄS MER

  4. 4. Normkritisk undervisning hos lärare i Idrott och Hälsa : En kvalitativ studie om påverkansfaktorerna klass, kön och etnicitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Simon Alvring; Viktor Jansson; [2014]
    Nyckelord :Physcial Education; gender; ethnicity; social background; social construction; pedagogical content knowledge; PCK.; Idrott och hälsa undervisning; normer; genus; klass; etnicitet; utvärdering; betygsättning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka om och hur lärare i ämnet idrott och hälsa, utbildade vid GIH arbetar normkritiskt utifrån faktorerna klass, kön och etnicitet. Vidare har ett syfte varit att undersöka vilka pedagogiska verktyg som de har fått från GIH för att förbereda dem att arbeta med dessa faktorer. LÄS MER

  5. 5. Hur ser elevens intresse ut i naturvetenskapliga ämnen och teknik utifrån ett genus - och lärarperspektiv?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :tina michelson; [2012]
    Nyckelord :tiede; aihe kiinnostaa; saavutus ja sukupuoli; naturvetenskapliga ämnen; ämnesintressen; prestation och genus;

    Sammanfattning : Studien hade som syfte att lyfta fram och utröna förekomsten av genusperspektiv i forskningen samt hur det speglas från lärare inom naturvetenskapliga ämnen och teknik i deras undervisning. En intervjustudie och en litteraturstudie betraktades parallellt. LÄS MER