Sökning: "etnografi sociokulturellt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden etnografi sociokulturellt perspektiv.

  1. 1. Pedagogers- och barns konflikthantering på förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers- och barns interaktioner i konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Johnson; Johanna Billow; [2020]
    Nyckelord :Deltagandemönster; interaktion; interaktionsanalys; deltagandemönster; mikro-etnografi; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare studiers resultat visar att många vuxna kopplar konflikter till något negativt och som motsats till harmoni. Vuxna kan därför lösa konflikter åt barnen för att slippa eller undvika problemen. LÄS MER

  2. 2. ”Hello everybody! Nu är det dags för engelska” : En etnografiskstudie om språkanvändning i engelskundervisningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bagdagoljan Alice; Josefine Silow; [2019]
    Nyckelord :engelska; språkanvändning; språkundervisning; diskurs; diskursanalys; etnografi; socialkonstruktionistiskt perspektiv; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skönja vilka diskurser de deltagande lärarna utvecklat för vad som är det gångbara språket under engelsklektionerna i årskurs 2 och 3. För att svara på detta syfte har vi utvecklat två frågeställningar angående vilka situationer lärarna använder sig av de olika språken. LÄS MER

  3. 3. En resa mot frizonens mittpunkt : En etnografiskt inspirerad studie av ett kulturskoleprojekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Daniel Forsberg; [2019]
    Nyckelord :etnografi; empowerment; sociokulturellt perspektiv; socioekonomisk utsatthet; kulturskoleprojekt;

    Sammanfattning : Kulturskolans verksamhet når många gånger på grund av begränsad ekonomi och utanförskap inte ut till de socioekonomiskt utsatta områdena i Sverige, varför Kulturrådet genom utvecklingsbidrag möjliggör kostnadsfri undervisning till nya målgrupper. Syftet med föreliggande studie har därför varit att beskriva och utvärdera ett av Kulturrådet finansierat projekt som riktar sig till ungdomar på en skola i ett socioekonomiskt utsatt område, samt undersöka resultatet av ett empowermentbaserat undervisningssätt. LÄS MER

  4. 4. Klassrumsdesign för bildpedagogik : Den perfekta bildsalen, finns den?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sofia Eklund; [2018]
    Nyckelord :bildsalens miljö; Reggio Emilia; etnografi; designpedagogik;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker Bildsalens utformning och de verksamheter som bedrivs där. Resonemang om vad vi ska kalla rummet förs. En orientering i tidigare forskning om skolmiljöer görs, med fokus på det som är relevant för just bildsalen. I uppsatsen används ett sociokulturellt perspektiv på lärande med Lev Vygotskijs teorier. LÄS MER

  5. 5. Eleverna kan vägleda om de får chansen : Elevers syn på relationsskapande och fritidslärares ledarskap i fritidshemmet

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Viktoria Hornbrink; [2017]
    Nyckelord :Ledarskap; Fritidshem; Fritidslärare; Barns perspektiv; Elevers perspektiv; Sociokulturellt perspektiv; Relationsskapande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om fritidslärares ledarskap och syftet är att ur elevernas perspektiv beskriva hur fritidslärare bör vara i fritidshemmet för att eleverna ska trivas och må bra. Eleverna beskriver viktiga egenskaper fritidslärare bör ha samt vikten av relationsskapande mellan fritidslärare och elever. LÄS MER