Sökning: "etnografisk analys"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden etnografisk analys.

  1. 1. Designing learning experiences for collaborative survival : Using stories about biodiversity measures in the construction sector

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jonas Diego van Doorn; [2023]
    Nyckelord :Learning; design; interaction; biodiversity; construction; workshop; Lärande; design; interaktion; biologisk mångfald; konstruktion; verkstad;

    Sammanfattning : Biodiversity loss is increasing at an unprecedented rate, with the construction sector generating significant negative externalities. Developing an educational experience focused on biodiversity within this sector can enhance knowledge and expertise to mitigate such loss by showcasing resilient nature-based solutions. LÄS MER

  2. 2. Ateljén, där kreativa avtryck bor : - En kvalitativ bildanalys av förskoleateljéer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Pauline Schlack Moilanen; Tove Wantzin; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; atelier; intra-action; environment as the third teacher; visual ethnography; förskola; ateljé; intra-aktion; rummet som den tredje pedagogen; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bredda kunskapen om hur barns närvaro och avtryck syns i ateljén som rum när de inte är där samt hur intra-aktionen mellan olika aktörer främjar barns agens och estetiska processer. Studiens metod bygger på en visuell etnografisk undersökning, där empirin består av fotografiskt material som samlats in från ateljéer. LÄS MER

  3. 3. Vad är grejen med maten? : En etnografisk studie om förskolan med måltiden i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Annie Axell; Mathilda Grennborg; [2022]
    Nyckelord :Förskolan; pedagogik;

    Sammanfattning : Måltiden har alltid funnits och sett olika ut och i förskolan är måltiden en återkommande aktivitet. Många barn äter flera mål om dagen på förskolan, måltiden kan vara en plats för omsorg, lärande och social interaktion. LÄS MER

  4. 4. Att vara brandman : En analys av hur brandmän skapar, befäster och utvecklar yrkesidentitet genom social interaktion

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Emmy Johansson; [2022]
    Nyckelord :Rhetoric; identification; doxa; topos; rhetorical ethnographic method; professional identity; firefighters; Retorik; identifikation; doxa; topos; retorisk etnografisk metod; yrkesidentitet; brandmän;

    Sammanfattning : The aim of this study is to perform a rhetorical analysis of how a professional identity is constructed through deliberation. The object of study is firefighters, as they have a strong sense of community. LÄS MER

  5. 5. Med glimten i ögat! : Barns förhandlingar om inflytande och aktörskap i förskolans projektarbete

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Mark; [2022]
    Nyckelord :Inflytande; Aktörskap; Handlingskraft; Handlingsutrymme; Barnperspektiv; Barns perspektiv; Barndomssociologi; Etnografi;

    Sammanfattning : Mycket forskning som finns av barns inflytande och delaktighet i förskolan är med utgångspunkt ipedagogers perspektiv och handlingar, samt pedagogers arbets- och förhållningsätt. Det finns mindre forskning om barns egen påverkan och inflytande på sin omgivning. LÄS MER