Sökning: "etnografisk förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden etnografisk förskola.

  1. 1. "Jag vill också läsa den" : En etnografisk fältobservation med fokus på de yngsta barnens agens i relation till pedagoginitierad högläsning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tony Vikström; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; Observation; Barndomssociologi; Agens; Åldersmaktordning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv synliggöra hur barns agens möjliggörs eller begränsas i relation till pedagoginitierad högläsning hos de yngsta barnen i förskolan och diskutera det i relation till åldersmaktordning. Frågeställningarna som besvaras inom studien är ”På vilka sätt möjliggörs eller begränsas yngre barns agens i relation till högläsning i förskolan?” och ”Hur kan yngre barns agens relateras till åldersmaktordning mellan barn och pedagog vid högläsning?”. LÄS MER

  2. 2. Ateljén, där kreativa avtryck bor : - En kvalitativ bildanalys av förskoleateljéer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Pauline Schlack Moilanen; Tove Wantzin; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; atelier; intra-action; environment as the third teacher; visual ethnography; förskola; ateljé; intra-aktion; rummet som den tredje pedagogen; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bredda kunskapen om hur barns närvaro och avtryck syns i ateljén som rum när de inte är där samt hur intra-aktionen mellan olika aktörer främjar barns agens och estetiska processer. Studiens metod bygger på en visuell etnografisk undersökning, där empirin består av fotografiskt material som samlats in från ateljéer. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation, mer än bara ord : En kvalitativ studie om hur förskollärares närvaro kommer till uttryck i dialogen med barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Närvaro; dialog; förskollärare; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärares närvaro kommer till uttryck i dialogen med barnen. Studien innefattade en kvalitativ forskningsansats med en teoretisk utgångspunkt i relationell pedagogik. Studien bygger på en mikro-etnografisk studie där både observationer och samtal med förskollärare har genomförts. LÄS MER

  4. 4. Du får inte vara med för att du förstör! : En etnografisk studie om konflikter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Miranda Kalludra; Izabela Vekaj; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskolebarn; konflikt; kamratkulturer; tillträdesstrategier; barns aktörskap; leksituationer; skydd av interaktivt utrymme;

    Sammanfattning : Studiens problemområde omfattar konflikter som är en del av barnens vardagliga liv där interaktionerna mellan barnen behandlar olika perspektiv, normer och värderingar. Därav framställdes syftet med vår studie att studera hur konflikter uppstår och avslutas mellan barnen i leksituationer på förskolan, samt hur detta förhåller sig till kamratkultur. LÄS MER

  5. 5. PÅ ANDRA SIDAN STAKETET : Rumsligheter och samexistens i miljöer utanför förskolans avgränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Pernilla Ervelin; Towe Ödegaard; [2022]
    Nyckelord :Förskola; skogen; rumsligheter; tillblivelse; föränderlighet; kraft;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att studera hur barns förståelse av skogen kan förändras, hur skogen kan bli olika rumsligheter, rörelser och kroppar. Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur skogen kan bli olika slags rumsligheter när barnen tar plats och erbjuds inflytande vid utflykt och vistelse i skogen. LÄS MER