Sökning: "etnografisk studie förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden etnografisk studie förskola.

  1. 16. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emma Ullberg; Caroline Sandlöv; [2018]
    Nyckelord :Ateljé; ateljerista; estetiska uttrycksformer; förskola; litteracitet; litteracitetshändelser; modes; multimodalitet; multimodala resurser; skapande.;

    Sammanfattning : Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. literacy och betyder i första hand läs- och skrivkunnighet, men kan också ses ur ett vidare perspektiv, vilket även innefattar sociala samspel (Axelsson, 2005). LÄS MER

  2. 17. Yngre barns förmåga till empatiska uttryck

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanja Lindell; Veronica Strandqvist Rådström; [2018]
    Nyckelord :empati; lek; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka de yngsta barnens empati, lek och samspel med särskild fokus på hur barn uttrycker empati i lek och samspel och hur lek och samspel främjar barns empatiska förmåga. Undersökningen bygger på en kvalitativ metod och etnografisk studie som i detta fall innebär observationer av barns empatiska uttryck i lek och samspel. LÄS MER

  3. 18. Lärplattan i fokus - En studie om hur barn samspelar när de använder lärplattan på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirsada Tahiri; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden för föreliggande studie är att samhället håller på att utvecklas ständigt efter att bli ännu mer digitaliserat därför väcktes intresse för lärplattornas funktion på förskolorna hos mig. Syftet med uppsatsen är att lyfta fram hur barn samspelar runt lärplattan i förskolan. LÄS MER

  4. 19. Barns positioner runt bilderboken : En etnografisk studie om pojkars och flickors användning av skönlitterära bilderböcker och faktabilderböcker på en förskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Kristin Järvung; [2018]
    Nyckelord :bilderbok; faktabok; könspositioner; förskolebarn; Bronwyn Davies;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ur ett genusperspektiv undersöka vilka positioner förskolebarn intar i mötet med bilderböcker i en förskolas verksamhet. Med utgångspunkt i Bronwyn Davies (2003) definition av poststrukturell teori, ägnas uppmärksamhet åt de positioner barn intar i samspel med bilderboken. LÄS MER

  5. 20. Teknik i förskolan - Ett teknikdidaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :mathias martinsson; [2018]
    Nyckelord :Teknik; Förskola; Didaktik;

    Sammanfattning : Teknik fick mer plats i den reviderade läroplanen för förskolan som kom 2010, men en kvalitetsgranskning av Skolinspektionen från 2017 visar att läroplansmålen som berör teknik inte uppfylls och att det finns brister i hur förskolorna jobbar med teknik. Mitt syfte med denna studie är att undersöka teknikundervisningen på en förskola för att se vad för teknikinnehåll som existerar på förskolan, hur teknikundervisningen sker och vilka syften det finns att arbeta med teknik på förskolan. LÄS MER