Sökning: "etnografisk studie inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden etnografisk studie inkludering.

  1. 1. Lärarrummet på nätet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maja Benjaminsson; Paulina Wendeborn; [2023-12-07]
    Nyckelord :inkludering; bemötande; netnografi; fritidshemmet; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och synliggöra de diskurser som återfinns bland fritidshemmets personal gällande begreppen inkludering och bemötande. De frågeställningar som avses besvaras är hur funna diskurser förhåller sig till tidigare teori om specialpedagogik, inkludering och bemötande, hur diskurserna förhåller sig till styrdokumenten samt vilka didaktiska konsekvenser de observerade diskurserna indikerar. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av nyanlända elever i ordinarie klassrum i utsatta områden : En kvalitativ etnografisk studie

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linn Soxbo; Maggie Boladian; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; newly arrived students; socio-economically vulnerable areas; migration; dilemma perspecitivee;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Nyanlända, inkludering och samverkan i fritidshemmet : Etnografisk studie om inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet samt samverkan mellan nyanlända föräldrar och fritidslärar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amira Cvrk; Nora Kafaji; [2022]
    Nyckelord :Newly arrived student; interaction; communication; inclusion integration; cooperation;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate what methods are most effective in including newly arrived students in the after–school program. But also how bad cooperation between the newly arrived parents and teacher can affect the newly arrived students' school attendance. LÄS MER

  4. 4. Placemaking på Värnhemstorget : Betydelsen av feministisk stadsplanering, för en socialt hållbar stadsutveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Embla Niemi; Lovisa Gyllenswärd; [2021]
    Nyckelord :Placemaking; Feminist urbanism; Safety; Inclusion; Urbanization; Jan Gehl; Malmö; Värnhemstorget; Placemaking; Feministisk stadsplanering; Trygghet; Inkludering; Urbanisering; Jan Gehl; Malmö; Värnhemstorget;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Det finns en problematik med städer som innehåller otrygga och exkluderande stadsrum,eftersom den demokratiska rätten till staden då hotas. Problemet grundar sig i detstrukturella förtryck mot personer som skiljer sig från den förväntade normen kring kön,etnisk tillhörighet, klass, sexualitet, funktionsvariationer samt könsidentitet och könsuttryck(Almén 2014). LÄS MER

  5. 5. Etnografisk studie om elever språkliga förutsättning

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Iskander; Camilla Larsson; [2020]
    Nyckelord :lärmiljö; språkliga förutsättningar; inkludering; tillgänglighet; delaktighet; likvärdighet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER