Sökning: "etnografiska observationer"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden etnografiska observationer.

  1. 1. Vardagsteknik på förskolegården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Evelina Taffo; Klara Hjort Magnusson; Linnéa Karlsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Teknik; vardagsteknik; förskolegården; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka möjligheter att erfara vardagsteknik som förskollärarna erbjuder barnen på förskolegården samt hur förskollärare beskriver att de undervisar om vardagsteknik på förskolegården. För att kunna besvara studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: i vilka situationer och hur används förskolegården för att synliggöra vardagsteknik för barnen?, vilka svårigheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården? samt vilka möjligheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården?. LÄS MER

  2. 2. Den sociala identiteten och känslan av tillhörighet hos unga vuxna med migrantbakgrund: Berättelser från en lantlig tätort

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Tobias Quevedo; [2023-10-12]
    Nyckelord :Mindre tätort; social identitet; mellanförskap; känslan av tillhörighet; känslan av platstillhörighet;

    Sammanfattning : Integration och utanförskap är fenomen som på senare tid varit i fokus i samhällsdebatterna och många av debatterna har förts i storstadsmiljön, vilket har lämnat rum till studier om mellanförskap i lantliga tätorter för unga vuxna med migrantbakgrund. Denna studie undersöker därför deltagarnas perspektiv på deras sociala identitetsskapande och känsla av tillhörighet i relation till att vara uppväxta i en mindre tätort i Västsverige samt, deras perspektiv på hur dem hanterat att växa upp med en fot på varje sida. LÄS MER

  3. 3. Att tala utan att erkänna - En kvalitativ studie om användandet av neutraliseringstekniker inom ekonomisk brottslighet respektive våldsbrottslighet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Klara Henrikson; Lisa Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Neutraliseringstekniker; Ekonomisk brottslighet; Våldsbrottslighet; Tilltalad; Observation i rättssal; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kunskap om hur tilltalade i svenska rättegångar rationaliserar och förklarar sina handlingar har i begränsad mån identifierats i tidigare forskning på området neutraliseringstekniker. Komparativa studier på ämnet i svensk kontext har inte identifierats, vilket resulterar i begränsad kunskap om hur rationalisering av brottsliga handlingar ter sig mellan brottstyper i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Fåglarnas röster : Hur konstnärliga skolprojekt kan främja demokratiska värden bland eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Andrés Díaz García; [2023]
    Nyckelord :konstnärliga aktiviteter; demokrati i skolan; interkulturalitet och sociokulturella perspektiv; relationell pedagogik; aktiv deltagande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete analyserar ämnesdidaktiska moment inom bildämnet som syftar till att stötta utveckling av demokratiska värden. Analysen relaterar till Skolverkets krav på demokratiska värden, demokratiska begrepp och teorier. LÄS MER

  5. 5. TAKK - ett naturligt inslag i den pedagogiska verksamheten? : - en kvalitativ studie av TAKK-användningen på två yngrebarnsavdelningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Valtersson; Charlotta Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :TAKK; språkutveckling; kommunikation; samspel; sociokulturellt perspektiv; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : TAKK är ett verktyg som ofta används inom förskolan för att stötta barn med språkliga svårigheter av olika slag. Inom förskolans språkutvecklande arbete med alla barn är TAKK dock ett relativt nytt fenomen som är på uppgång och syftet med uppsatsen är därför att beskriva och utveckla kunskap om hur pedagoger arbetar med TAKK för att stödja samtliga barns språkliga och kommunikativa förmågor, hur barnen svarar på pedagogernas användning av TAKK samt om barnen på eget initiativ använder sig av TAKK i kommunikation med sin omgivning. LÄS MER