Sökning: "etnologi diskursteori"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden etnologi diskursteori.

  1. 1. Vad fan tjejer, kom igen nu! : En etnologisk studie av tjejers fotbollsspelande - om föreställningar, förväntningar och iscensättningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Malin Forssner; [2023]
    Nyckelord :Genus; Idrott; Fotboll; Iscensättningar; Diskursteori; Föreställningar;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur tjejfotbollen iscensätts av spelare, tränare, föräldrar och andra i fotbollsspelande tjejers omgivning till vardags i ett lag för tjejer i yngre tonåren i Mellansverige. Studiens kunskapsmål är att synliggöra föreställningar om kön inom sporten. LÄS MER

  2. 2. Mer än bara fotboll : En etnografisk studie av fotbollens samhällsnytta: när idrott förväntas agera och lösa sociala utmaningar i en segregerad storstad

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Etnologi

    Författare :Niklas Öström; [2022]
    Nyckelord :Ethnology; Cultural studies; Political Discourse Theory; Logics of Critical Explanation in Social and Political Theory; Ethnography; Cultural and Ethnic Segregation; Sport as social work; Civil society; Football; Suburbs; Sport as Social Policies; Politisk diskursteori; Logik för kritisk förklaring i social och politisk teori; Etnografi; Kulturell och etnisk segregation; Idrott som socialt arbete; Civilsamhälle; Fotboll; Förorter; Idrott som socialpolitik;

    Sammanfattning : This master’s thesis in ethnology aim to enlighten the driving forces behind why a local football club, in a segregated residential area, outside of Stockholm in Sweden, chooses to develop its association in a more social direction. This is a cultural study of why football, as a cultural phenomenon, is expected to be able to solve social problems, and more generally how is sport considered a tool and a solution to social problems? Why is football expected to be able to solve segregation in a socio-economically vulnerable areas, of those who lead the sports activities? The empirical material of this essay has been collected through oral interviews from leaders of the association and government officials. LÄS MER

  3. 3. Män, Kläder och Metrosexualitet : En etnologisk studie av maskulint identitetsskapande genom kläder och uttryck

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Vincent von Sydow; [2021]
    Nyckelord :Maskulinitet; Maskuliniteter; Hegemoni; Underordnad maskulinitet; Sexualitet; Kläder; Fenomenologi; Diskursteori; Reproduktiv arena; Disciplinering; Foglighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur unga vuxna män i Stockholm och Uppsala skapar en maskulin identitet genom kläder och uttryck ur ett etnologiskt forskningsperspektiv. I arbetet har det genomförts sex stycken intervjuer som fokuserat på informanternas erfarenheter och upplevelser av kläder och uttryck. LÄS MER

  4. 4. Ett (o)kvinnligt yrke? : En etnologisk studie om kön och genus i tatueringsyrket

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Louise Hörlin; [2021]
    Nyckelord :Kön; genus; tatuering; yrkesidentitet; tatuerare; heteronormativitet; hegemoni; performativitet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks kvinnliga tatuerares uppfattningar av, och förhållning till, genus och kön inom tatueringsyrket. Studiens syfte är att undersöka hur genus görs och påverkar yrkesidentiteten, med fokus på kvinnor i ett mansdominerat yrke. LÄS MER

  5. 5. Den andre spelaren : En etnologisk studie av kvinnliga gamers i en manlig spelkultur

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Moa Broqvist; [2021]
    Nyckelord :gamer identity; discourse theory; gender; representation; gameridentitet; diskursteori; genus; representation;

    Sammanfattning : The gaming community is generally regarded as highly masculine. Gamers are often identified as white, heterosexual, young men. Women who play games are viewed as an anomaly. In reality many women play, and depending on which games that count, women are the majority of game consumers. LÄS MER