Sökning: "etnologi i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden etnologi i skolan.
1. Balettkroppen som medel och mål : En etnologisk studie om balettdansares förståelse av kroppens betydelse
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : Syftet med min uppsats är att undersöka kroppens betydelse inom baletten med hjälp av före detta balettelever samt professionella yrkesbalettdansare och deras berättelser om sina personliga erfarenheter och upplevelser av att dansa. Detta med hjälp av filosofen Iris Marion-Youngs resonemang och Judith Butlers genusteori. LÄS MER
2. Köttfri och Köttfrihet : - En antropologisk studie om motståndet till den köttfria dagen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : Denna uppsats är en studie av motståndet mot den köttfria dagen i skolan ur ett symboliskt perspektiv. Den undersöker symbolens innebörd och betydelse för motståndarna och jämför sedan dessa gentemot symbolens tilltänkta. Studien visar på att en symbol kan ha olika betydelser samt vara av olika karaktär beroende på vem mottagaren är. LÄS MER
3. Läroboksislam i förhållande till läroplanen : En komparativ studie om framställandet av islam i läroböcker skrivna efter 2011
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : I likhet med det svenska samhället har skolan förändrats genom tiderna, likaså de styrdokument som används som riktlinjer för lärare. Avsikten med denna undersökning är att analysera den aktuella läroplanen, tre läroböcker i religionskunskap för gymnasiet samt läroplanens och läroböckernas relation och koppling till varandra. LÄS MER
4. "Man ska vara den man vill. Även fast det är jättesvårt." : en kvalitativ intervjustudie om könsnormer, sociala hierarkier och identitetsskapande i skolan.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie har som syfte att undersöka rådande könsnormer och sociala relationer i två klasser i årskurs fem på en skola i södra Stockholm. Metoden för insamling av material har varit fyra gruppintervjuer och sammanlagt har 12 informanter deltagit. LÄS MER
5. Revolution eller Reproduktion? När pedagogik blir identitetspolitik: En kritisk diskursanalys av interkulturella utbildningsstrategier i Guatemala
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Skolan som spelplats för kultur- och identitetspolitik står i fokus för denna uppsats. En utgångspunkt är att den politik som styr skolan även har inverkan på, och är en produkt av, de diskurser som råder i samhället när det gäller dessa frågor. Min undersökning är baserad på situationen i Guatemala. LÄS MER