Sökning: "ett mångfacetterat yrke"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden ett mångfacetterat yrke.

  1. 1. Nyutexaminerade sjuksköterskors erfarenheter av första tiden som yrkesverksamma.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Helena Ogfeldt; Mariana Ramsel; [2023]
    Nyckelord :Experiences; newly graduated; registered nurse; Erfarenhet; legitimerad sjuksköterska; nyutexaminerad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara nyutexaminerad kan vara en svår utmaning, allra mest inom ett mångfacetterat yrke som sjuksköterskeyrket är. En bra start kan vara av stor vikt både för trivseln och för intentionen att stanna kvar i yrket. LÄS MER

  2. 2. Att gå från student till omvårdnadsansvarig – den nyutexaminerade sjuksköterskans upplevelser av förstatiden i yrket : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Lisa Gylling; Sanna Eklund; [2023]
    Nyckelord :nyutexaminerad; sjuksköterska; upplevelse; övergång; ansvar; stöd;

    Sammanfattning : Sjuksköterskeyrket är ett komplext och mångfacetterat yrke. Sjuksköterskan beskrivs ofta som spindeln i nätet i vården och har ett stort ansvar som innefattar omvårdnadsansvar, ledarskap, läkemedelshantering- och administrering samt medicintekniska moment. Sjuksköterskans arbete styrs och regleras av flera lagar. LÄS MER

  3. 3. Socialt bagage, individers resonemang kring sitt yrkesval

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Emily Aronsson; [2021]
    Nyckelord :yrkesval; resonemang; processer; klass; kön; ålder;

    Sammanfattning : Att välja yrke kan vara ett val kantat av obeslutsamhet i kombination av yttre påverkansfaktorer och bakomliggande sociala processer. Att välja yrke är något alla människor kommer att stå inför någon gång men varför valet tas kan ibland vara väldigt oklart eller helt naturligt. LÄS MER

  4. 4. Musikläraren i mötet med yrkeslivet - En intervjustudie i musiklärarens förhållande till sin identitet som lärare och musiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Philip Andersson; [2019]
    Nyckelord :Musiklärare; Identitet; Socialisation; Yrkeslivet; Musiker; Lärare; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Music teacher; Teaching profession; Musician; Teacher; Identity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur nyexaminerade musiklärare ser på sin identitet som musiklärare och huruvida de också identifierar sig som musiker. Genom en kvalitativ intervjustudie har tre informanter svarat på frågor kring valet att bli musiklärare, musiklärarutbildningen och deras tidiga yrkessocialisation. LÄS MER

  5. 5. Varning - Klämrisk! : Lärares autonomi som ett multidimensionellt fenomen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Ryman; Karin Söderström; [2016]
    Nyckelord :Teacher; autonomy; teaching profession; professional autonomy; Lärare; autonomi; läraryrke; yrkesautonomi;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka hur lärare uppfattar sin autonomi inom olika områden av deras yrke och fungerar som en förstudie till ett forskningsprojekt. Begreppet autonomi är mångfacetterat, men kontroll över yrket och inflytande över beslutsprocesser utgör en stor del av det. LÄS MER