Sökning: "ett socialpedagogiskt förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ett socialpedagogiskt förhållningssätt.

  1. 1. "Samtidigt som du ska va den stöttande så blir du liksom fångvakten och så ska du ändå bygga en relation som är bärande" : En kvalitativ studie baserad på professionellas berättelser om arbetet på SiS särskilda ungdomshem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Blomstrand; Meja Hartell; [2023]
    Nyckelord :Asymmetri; Hantering; Makt; Maktasymmetri; Socialpedagogiska dimensioner; Socialpedagogiskt förhållningssätt; Socialpedagogiskt erkännande; Ungdomar; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera de professionellas erfarenheter av socialpedagogiska dimensioner och asymmetrin mellan behandlare och ungdom på SiS särskilda ungdomshem samt vilka skillnader som påverkar yrkesutövningen.  Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med kvalitativa semistrukturerade intervjuer där fem professionella intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet och rörelse i förskolan. : En kvalitativ analys av förskollärarnas berättelser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marlene Guttke; Annika Vestman; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : WHO har gett ut riktlinjer för barn om vikten av att röra sig 180 min per dag, just för att det tydligt konstaterats att dagens barn är för mycket stillasittande. Genom att förskole pedagoger erbjuder barnen samma förutsättningar till fysiska aktiviteter så påverkar det barnen till ett mer hälsosamt liv där det stillasittande aktiviteterna minskar samt större chans att fortsätta ett aktivt vuxet liv. LÄS MER

  3. 3. Inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande. : En socialpedagogisk analys av berättelser av professionella aktörer som arbetar med ungdomar och ungdomar som använder alkohol och/eller narkotika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lina Olsson; Belinda Färdig; [2021]
    Nyckelord :Framgångar; hinder; bemötande; elevhälsa; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppnå en ökad förståelse av mellanmänsklig interaktion och maktordning som återges dels under intervjuer med gymnasieungdomar som använder alkohol och/eller narkotika, dels under intervjuer med professionella aktörer som arbetar med den kategorin av ungdomar. Syftet är dessutom att undersöka  aspekter av betydelse för dessa ungdomars inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande i den undersökta kontexten. LÄS MER

  4. 4. “Det gäller att kunna fånga, det gäller att kunna lyssna, det gäller att kunna se eleven och tolka det du ser” En studie av åtta socialpedagogers upplevelse av sin roll och samverkan med andra i skolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Olivia Jalkell; [2021]
    Nyckelord :Socialpedagog; Socialpedagogik; Relationer; Pedagogiska Relationer; Interaktion; Socialisation; Samtal; Lyssnande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker åtta socialpedagogers upplevelse av sin roll i skolan. Studien har gjorts utifrån ett syfte att förstå denna relativt nya yrkesroll i skolan, och bidrar med mer kunskap kring socialpedagogers potential och kompetens. LÄS MER

  5. 5. Fältsekreterares legitimitet till fältet : En etnografisk studie om förhandling i det offentliga rummet

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Carlos Vales; [2018]
    Nyckelord :Field; public space; youth; out-reach worker; context; Fältet; offentliga rummet; ungdomar; fältsekreterare; kontext.;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att det finns begränsad forskning inom det barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsfältet om interaktionen mellan ungdomar och professionella i det offentliga rummet. Tidigare forskning inom området har varit inriktad på berättelser från informanter, men få studier har undersökt fenomenet utifrån en etnografisk utgångspunkt. LÄS MER