Sökning: "eu läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden eu läroböcker.

  1. 1. Bortom EU-spelets regler : Politiska kunskaper om EU i läroböcker och dess möjliggörande till politiskt deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Fessé; Melina Aslan; [2023]
    Nyckelord :EU-education; textbook review; political knowledge; political participation; upper secondary school; civics; democratic competency; EU-undervising; läromedelsgranskning; politisk kunskap; politiskt deltagande; gymnasiet; samhällskunskap; demokratikompetens;

    Sammanfattning : Sweden is a member of the European Union and Sweden’s turn-out in the elections to the European Parliament is low compared to its own national elections. Earlier research in the field of didactics in civics regarding the EU have mostly focused on aspects of civic education such as which subject content teachers teach and what knowledge they test their students on. LÄS MER

  2. 2. BILDEN AV SÄKERHETSPOLITIK I LÄROBÖCKER : Läroboksanalys av Sveriges säkerhetspolitik i läroböcker från Lgy 70 och Lpf 94

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Joar Wikström; [2022]
    Nyckelord :Security policy; curriculum; textbook analysis; qualitative content analysis; neutrality; security; social science;

    Sammanfattning : In this study, the content and depiction of security policy in Sweden was studied in educational social studies textbooks, derived from the 3rd course from two different curriculums: Lgy 70 and Lpf 94. The purpose of the study was to examine if there is a notable development and shift in the way that security policy is depicted and described in Swedish textbooks, and to do it in consideration of the drastic geopolitical changes that came with the fall of the Soviet Union and the end of the Cold war. LÄS MER

  3. 3. Europeiska unionen i läroböcker i samhällskunskap : En jämförelse mellan gymnasiets högskoleförberedande och yrkesförberedande program

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Robin Frischenfeldt; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker framställningen av Europeiska unionen i svenska läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet. Mer specifikt så undersöks skillnader och likheter gällande EU komparativt mellan läroböcker i samhällskunskap riktade mot yrkesförberedande och högskoleförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  4. 4. Från neutralitet till delaktighet : En undersökning om EU:s ändrade porträttering i samhällskunskap läroböcker för gymnasiet från 1986–2017

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Elias Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Europeiska unionen; EU; Europeiska gemenskapen; EG; Motståndsstadiet; Närmandestadiet; Samarbetsstadiet.;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to answer how/if Swedish school literature in social studies have changed their content and presentation of the European Union since before the Swedish entrance in the union 1995; and if that change has followed the discourse regarding the European Union in Sweden. Earlier studies have shown how Sweden’s stance on European Union changed since its creation after the second world war and how the entrance of the European Union in curriculum affected the school system in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Kan läroböcker öka elevernas deltagarkompetens i EU-frågor? : En kvalitativ studie om hur samhällskunskapsböcker skildrar EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :David Kälveus; [2020]
    Nyckelord :EU-undervisning; läromedelsanalys; deltagarkompetens; politisk kunskap; systemtilltro; polity; policy; politics; inrikespolitik och utrikespolitik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate whether schoolbooks in social science contribute to the development of students' participate competence regarding to politics. To succeed in this, the books need to cover political knowledge on the basis of three dimensions (polity, policy and politics). LÄS MER