Sökning: "eurhythmics"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet eurhythmics.

  1. 1. ”Vi som rör oss på golvet” : En kvalitativ intervjustudie om rytmiklärares upplevelser av rytmikmetoden ur ett fenomenologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Johanna Nordliden; [2023]
    Nyckelord :eurhythmics; the phenomenological perspective; phenomenon; interviews; experience; music.; rytmikmetoden; fenomenologiskt perspektiv; fenomen; intervjuer; upplevelse; musik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om rytmiklärares upplevelser och erfarenheter av fe- nomenet rytmik. Det teoretiska perspektiv som ligger till grund för arbetet är det fenomenolo- giska perspektivet, som fokuseras kring det som framträder och visar sig utifrån rytmiklärarnas egna upplevelser och erfarenheter i rytmik. LÄS MER

  2. 2. När luften börjar sjunga mellan oss : Om att vidga lyssnandets horisonter

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Johanna Karlén; [2023]
    Nyckelord :Visualism; expanded listening; physical listening; Eurhythmics; Jaques-Dalcroze; musical movement; time and space in music; Visualism; utvidgat lyssnande; fysiskt lyssnande; rytmikmetoden; Jaques-Dalcroze; musikalisk rörelse; musikens tid och rum;

    Sammanfattning : Genom skrivandet av denna vetenskapliga essä ville jag utforska det slags utvidgade lyssnande som jag strävar efter och använder i mitt yrke som rytmiklärare.[1] Texten tar avstamp i två berättelser som rör sig kring detta lyssnande. LÄS MER

  3. 3. Designing for Musical Bodies : An Exploration of the Musician–Instrument Relationship

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tove Grimstad Bang; [2021]
    Nyckelord :Soma design; Dalcroze eurhythmics; musical instrument;

    Sammanfattning : Drawing on phenomenology and the theory of embodied music cognition, and the idea that music is movement and the way we experience music is related to movement and to our bodies, the design and conception of a musical instrument is carried out through a soma design process, with the non-dualistic body at center. In addition to the use of design fiction as a means to imagine new design possibilities, practical somaesthetics are a part of the design process through the bodily practices of Dalcroze eurhythmics and instrument defamiliarisation. LÄS MER

  4. 4. Förkroppsligat lärande: En studie om gymnasieelevers upplevelse av rörelse i rytmikundervisningen på estetiska programmet med inriktning musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sonja Spisska Enebjörn; [2021]
    Nyckelord :Rörelse; Kropp; Rytmikmetoden; Rytmik; Musikundervisning; Dalcroze; Body; the Eurythmic Method; Eurythmics; Music Teaching; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I musikundervisning används rytmikmetoden som en helhetspedagogik för kunskapsinhämtning och för att stärka förståelse för musikteori. I rytmikmetoden är rörelse av kroppen centralt. LÄS MER

  5. 5. Med kroppen i centrum – en kvalitativ studie om rytmikmetoden och dess tradition

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Alice Lidberg; [2020]
    Nyckelord :kroppen; rytmik; rytmikmetoden; tradition; body; eurythmics; experience; transmission; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur fyra rytmiklärare definierar och beskriver rytmikmetoden samt hur de förhåller sig till den rytmikutbildning de fått på Musikhögskolan i Malmö. Studien intresserar sig också för rytmikmetodens tradition och hur denna kan förstås med hjälp av informanternas beskrivningar. LÄS MER