Sökning: "eurocentrisk"
Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade ordet eurocentrisk.
21. Jag är inte en viking! : Utomnordiska elevers identitetsskapande i den svenska skolans historieundervisning i årskurs 4–6
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktikSammanfattning : Kursplanen för historia i årskurs 4–6 är till stor del utformad efter det västerländska och nordiska samhället. Denna studie har därför haft sin utgångspunkt i att undersöka hur elevers identitet påverkas genom en eurocentrisk historieundervisning. Målgruppen har varit elever med utomnordisk bakgrund. LÄS MER
22. Historiemedvetande i det mångkulturella klassrummet - den narrativa historiens möjligheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Arbetet är en studie om hur sju högstadielärare i Skåne tolkar och arbetar med begreppet historiemedvetande. Genom den nya kursplanens betoning på historiemedvetande i det övergripande syftet tycker vi det är intressant att studera lärares tillvägagångssätt då de vill fördjupa elevernas historiemedvetande. LÄS MER
23. Västerlandet i historieläroböcker : En studie av hur historieläroböcker på gymnasiet skildrar Västerlandet jämfört med den övriga världen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur historieläroböcker på gymnasiet skildrar Västerlandet jämfört med övriga världen. Läroböckerna är en viktig kunskapsförmedlare i skolan, särskilt i ämnet historia. LÄS MER
24. Svenska biståndsarbetet i ett postkolonialt perspektiv : En kvalitativ studie av två svenska biståndsorganisationer
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Sammanfattning Studien syftar till att ge fördjupad kunskap om svenskt internationellt biståndsarbete samt hur problem formuleras och lösningar konstrueras av biståndsorganisationernas arbetsätt. Studien är genomförd med en kvalitativ metod och det empiriska materialet har inhämtats genom intervjuer. LÄS MER
25. Varför väst men inte öst? – En studie om eurocentrism i läroböcker för historia
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Denna studie handlar om eurocentrism i svenska läroböcker. Det analyserade verket är Epos – För gymnasieskolan från 2012, som kontrasteras mot de läroböcker som den tidigare forskningen analyserat. LÄS MER