Sökning: "europeisk språkportfolio"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden europeisk språkportfolio.

  1. 1. Självbedömning av produktiva färdigheter i engelska i årskurs 4-5

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Christina Andersson; [2016-03-23]
    Nyckelord :Formativ bedömning; självbedömning; engelska; yngre elever; europeisk språkportfolio;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the use of self-assessment of the productive skills in English with younger students by using the European Language Portfolio material. It also aims to see how the students’ self-assessment looks relatively the teacher’s assessment of the students 'skills as well as students' opinions about self-assessment. LÄS MER

  2. 2. Nu kan jag mycket mera : En liten studie i hur delar av Europeisk språkportfolio kan fungera som stöd för formativ bedömning i ämnet engelska, år 4.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Höög; [2014]
    Nyckelord :Formative assessment; European Language Portfolio; qualitative interviews; mind maps; Formativ bedömning; Europeisk språkportfolio; Språkbiografi; kvalitativa intervjuer; föreställningskartor;

    Sammanfattning : The aim of the study is to show how a selected part of the European Language Portfolio, ELP, can support the assessment process for teachers. All the checklists at level A1 and My Language Goals from the Language Biography, a part of the ELP, are implemented and communicated in teaching in a 4th grade class of students. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande engelskundervisning : En fallstudie av Autonomous Learning och Europeisk Språkportfolio som metod för inkludering av elever i svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Madeleine Karström; [2013]
    Nyckelord :Autonomous Learning; andraspråksinlärning; elever i behov av stöd; engelska; Europeisk Språkportfolio; inkludering; nivågruppering;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att forskningen visar att elever i svårigheter utvecklas mest kunskapsmässigt och mår bäst socialt av att inkluderas i klassens undervisning. Trots detta finns det väldigt ofta en önskan att exkludera dessa elever eftersom många lärare inte anser sig klara elever med specialpedagogiska behov inom den ordinarie undervisningens ram. LÄS MER

  4. 4. Några elevers förmåga att reflektera över sin egen kunskapsnivå i skriftlig produktion i spanska efter avslutad grundskola

    C-uppsats,

    Författare :Helena Söderberg; [2010]
    Nyckelord :Reflektion; Europeisk språkportfolio; självbedömni;

    Sammanfattning : Arbetets syfte var att undersöka elevers förmåga att reflektera över och uppskatta sin egen språknivå i ämnetspanska med hjälp av checklistorna som finns i materialet Europeisk språkportfolio (ESP).Studiens två frågeställningar var: Har de undersökta eleverna lärt sig att reflektera över sin egenspråkinlärning under tiden de gick i grundskolan? Samt, kan dessa elever avgöra vilken nivå deras kunskapi skriftlig produktion i spanska ligger på? Undersökningen baseras på en metodtriangulering där eleverna fåttskriva en uppgift som de sedan själva bedömde med hjälp av checklistorna från ESP för färdigheten skriva. LÄS MER

  5. 5. Dokumentation av elevernas muntliga färdighet i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Frida Askevik; [2010]
    Nyckelord :dokumentation; språk; Europeisk språkportfolio;

    Sammanfattning : Kraven på att lärarna dokumenterar elevernas lärandeprocess i de olika ämnena har ökat i takt med att den formativa bedömningen getts större utrymme i debatten om vad undervisningen egentligen bör handla om. I den här studien redogörs för orsakerna bakom den komplexitet som finns beträffande dokumentation av det som eleverna presenterar muntligt i moderna språk. LÄS MER