Sökning: "eventstudie marknadsmodellen"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden eventstudie marknadsmodellen.
1. Effekten av företagsskandaler – En eventstudie på Stockholmsbörsen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Medier har i dagens samhälle möjlighet att snabbt nå ut till allmänheten med sina nyheter, och som konsekvens får företagsskandaler stor uppmärksamhet. Hur offentliggörandet av företagsskandaler påverkar aktiekurser har studerats sedan många år tillbaka, men en inriktning på den svenska marknaden har inte gjorts i någon bredare omfattning. LÄS MER
2. Avvikelseavkastning i samband med resultatöverraskningar på OMXS30 - En eventstudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statistiska institutionenSammanfattning : This thesis investigates if abnormal returns exist in connection to the release of quarterly reports depending on if the presented results overperform, underperform or are in line with the analysts expectations. An event study method is applied where the market model is used. LÄS MER
3. PENNINGPOLITIK OCH AKTIEMARKNADEN : Hur påverkar styrräntan aktiemarknaden i Sverige?
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/NationalekonomiSammanfattning : Den höga inflationen i Sverige och runt om i världen är idag på nivåer som inte upplevts sedan 1990 talet. Riksbanken och många andra centralbanker har som en av sina främsta uppgifter att se till så att inflationen är låg och stabil över tid. LÄS MER
4. Insiderhandel under coronapandemin. : En eventstudie om verkställande direktörers förvärv.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Bakgrund Coronapandemin har haft en global påverkan på den finansiella marknaden, inte minst på Stockholmsbörsen, som rasade 11,1 procent under en dag. När det råder en osäkerhet på marknaden ökar informationsasymmetrin mellan marknadsaktörer. LÄS MER
5. Ska vi splitta? : En kvantitativ studie om överavkastning innan annonsering av svenska aktiesplittar
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : En aktiesplit delar en befintlig aktie till flera och priset för varje aktie delas proportionerligt efter splitfaktorn. Där 1 aktie för 100 kr kan bli 2 aktier för 50 kr, det totala börsvärdet för företaget blir oförändrat, men priset per aktie blir lägre. LÄS MER