Sökning: "evidensbaserad undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden evidensbaserad undervisning.
1. Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen : - en systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Helena Flordh (2023). Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER
2. En vilande Törnrosa : Alnarps rehabiliteringsträdgårds ändrade användning och mening
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Alnarps rehabiliteringsträdgård ligger på Sveriges lantbruksuniversitets campus och är två hektar. Den är utformad specifikt för rehabilitering av personer med stressrelaterade sjukdomar utifrån en särskild modell som grundas i forskning från SLU. LÄS MER
3. Patienters upplevelser av att leva med inflammatorisk mag-tarmsjukdom samt behov av stöd. : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Inflammatorisk mag-tarmsjukdom är ett samlingsnamn för Ulcerös kolit och Crohns sjukdom. Gemensamt för sjukdomarna är att de är kroniska och att de går i skov, vilket innebär att sjukdomen är mer aktiv i vissa perioder och mindre aktiv under andra. LÄS MER
4. Evidens i en komplex skolmiljö : Med Bornholmsmodellen som exempel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Skollagen föreskriver att all undervisning ska vila på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Skollagen beskriver däremot inte hur implementeringen av de vetenskapliga evidensens ska gå till och aktuella studier visar att den överföringen inte är oproblematisk. LÄS MER
5. Elever i matematiksvårigheter : Från lärarnas perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att belysa hur matematiklärare på högstadiet ser på elever i matematiksvårigheter och sin roll i arbetet med dessa elever. Frågeställningar: - Hur ser några lärare på högstadiet på elever i matematiksvårigheter? - Hur säger lärare på högstadiet att de arbetar med elever i matematiksvårigheter? - Vad grundar lärare på högstadiet sitt arbete med elever i matematiksvårigheter på? Metod: En kvalitativ studie där det empiriska materialet är insamlat genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER