Sökning: "evidensdefinitioner"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet evidensdefinitioner.

  1. 1. Ambivalensens förbannelse : En studie av den sociala konstruktionen av professionell kunskap om klassrumsmetodik

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Peter Ivarsson; [2016]
    Nyckelord :evidens; fallstudie; vetenskapsteori; utbildning; implementering; utbildningsvetenskap; evidensbaserad; vetenskapsdiskurs; vetenskapsparadigm; datatvätt; evidensdefinitioner; kvalitativ; konstruktion; konstruktivism; semistrukturerade; intervjuer; deltagande; observation; kollegialt; lärande; vetenskapssociologi; tematisk; analys;

    Sammanfattning : Denna produktionsuppsats handlar om hur lärare på en fristående gymnasieskola socialt och individuellt konstruerar upplevt professionell kunskap om klassrumsmetodik samt huruvida detta är i enlighet med skolverkets definition av evidensbaserad praktik. Uppsatsen har utförts med bakgrund av författarens tidigare konsumtionsuppsats samt två vetenskapssociologiska studier. LÄS MER

  2. 2. Dualiteternas förbannelse : En översikt över evidensproblematiserande litteratur och dess implikationer för utbildningsområdet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Peter Ivarsson; [2016]
    Nyckelord :evidens; vetenskapsteori; utbildning; utbildningspolitik; implementering; utbildningsvetenskap; evidensbaserad; cochrane; cochrane-formatet; cochraneformatet; utbildningsvetenskap; newpublicmanagement; RCT; randomiserade; kliniska; prövningar; vetenskapsdiskurs; OECD; evidensrörelsen; systematisk översikt; systematiska översikter; metaanalys; metaanalyser; vetenskapsparadigm; metodologisk; stringens; praktisk; relevans; registerstudier; critical; appraisal; critical-appraisal; datatvätt; evidensdefinitioner; kvantitativ; kvalitativ;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar debatten om hur den svenska skolan ska evidensbaseras på bästa sätt. Olika former av evidensdefinitioners lämplighet för tillämpning inom utbildningsområdet utgör således fokus i uppsatsen och undersöks med hjälp av två svenska tvärvetenskapliga antologier och en svensk fenomenologisk doktorsavhandling. LÄS MER