Sökning: "examensarbete 3d"

Visar resultat 1 - 5 av 411 uppsatser innehållade orden examensarbete 3d.

  1. 1. A participatory approach to eliminating Musculoskeletal disorder risk factors in a paper industry workflow : Developing an assisting tool for paper industry workers by exploring work tasks through participatory design activities

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Johan Lindqvist; [2024]
    Nyckelord :Participatory design; Collaborative design; Workshop facilitation; Ergonomics; Musculoskeletal disorders; Antropometrics; Design thinking; Industrial design engineering; Work safety; Deltagande design; Participativ design; Co-design; Workshopfacilitering; Ergonomi; Belastningsergonomi; Antropometri; Design thinking; Industrial design engineering; Arbetsmiljöarbete;

    Sammanfattning : This project was implemented as a Master thesis project in Industrial design engineering (IDE). In collaboration with Billerud Karlsborg, the project was initiated to develop proposal for a technological solution for eliminating a manual handling work task in the production line for coated paper products. LÄS MER

  2. 2. Enhancement of a Power Line Information System by Combining BIM and LiDAR Data

    Master-uppsats, KTH/Lantmäteri – fastighetsvetenskap och geodesi

    Författare :Daniel Wollberg; [2024]
    Nyckelord :GIS; BIM; FME; CloudCompare; GIS; BIM; FME; CloudCompare;

    Sammanfattning : With the great ongoing energy transition in Sweden, Svenska Kraftnät (SVK) sees a huge need for investment in the Swedish transmission network and supporting IT- systems.  SVK has a great amount of collected laser data over the electric power transmission network however this data does not contain any semantic attribution that can be analyzed on broader information systems. LÄS MER

  3. 3. Radar and sea clutter simulation with Unity 3D game engine

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Programvara och system

    Författare :Mikael Johnsson; Linus Bergman; [2023]
    Nyckelord :radar simulation; sea clutter simulation; game engine; Unity; ray tracing; compute shader; graphics programming; GPU; radarsimulering; sjöklottersimulering; spelmotor; Unity; strålspårning; compute shader; grafisk programmering; GPU;

    Sammanfattning : Game engines are well known for their use in the gaming industry but are starting to have an impact in other areas as well. Architecture, automotive, and the defence industry are today using these engines to visualise and, to some extent, test their products. LÄS MER

  4. 4. Vision vs. produktion : - En designers frustrerande arbetsprocess från start till mål 

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Sebastian Fältström; [2023]
    Nyckelord :Additive manufacturing; 3D printing; Large scale; Vision vs. production; Biocomposite; Durasense.; Additiv tillverkning; 3D utskrift; Storskalig; Vision vs. produktion; Biokomposit; Durasense.;

    Sammanfattning : Additiv tillverkning eller 3D-utskrift som det även kallas är en produktionsprocess som kan erbjuda snabba prototyper med spännande och komplexa geometriska former. Under de senaste åren har expansionen för additiv tillverkning verkligen tagit fart och tekniken, kombinerat med nya progressiva material, blir alltmer efterfrågat. LÄS MER

  5. 5. Tredimensionell markåtkomst för vägtrafiktunnlar : Undersökning på FBL:s område samt skillnad på ersättning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linus Deharde; [2023]
    Nyckelord :tredimensionell fastighet; 3D-fastighet; fastighetsbildningsservitut; ersättning; markåtkomst; fastighetsbildningslagen; FBL.;

    Sammanfattning : Sedan 2004 uppstod möjligheten att rättsligt avgränsa fastigheter vertikalt. Denna typ av avgränsning kallas tredimensionella fastigheter. Dock är inte tredimensionellt fastighetsutnyttjande något nytt då servitut m.m. LÄS MER