Sökning: "examensarbete Lunds universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 1780 uppsatser innehållade orden examensarbete Lunds universitet.

  1. 1. Analys av klimatpåverkan från ventilationssystem vad avser utformning och systemval i kontorsbyggnad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Installations- och klimatiseringslära

    Författare :Ada Kajtaz; Sarah Abuayyash; [2024]
    Nyckelord :Climate analysis; ventilation system; carbon emissions; sustainability; environmental impact; material optimization.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Byggsektorn står för en väsentlig del av Sveriges växthusgasutsläpp, motsvarande 21% enligt Boverket. För att nå Sveriges klimatmål med minst 85% minskning av nettoutsläppen till 2045 krävs hållbara byggnader och installationsdesign, särskilt inom ventilation och komfortkyla. LÄS MER

  2. 2. Natura 2000-områdens roll i omprövningen av vattenkraftens miljötillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystem

    Författare :Frida Larsson; [2024]
    Nyckelord :Vattenkraft; Natura 2000; miljötillstånd; miljöåtgärder; nationell plan; elproduktion; reglerförmåga; GIS-analys; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Vattenkraften utgör ungefär 45 % av Sveriges elproduktion och har varit en stabil energikälla med lågt koldioxidutsläpp under lång tid. Med ett allt större inslag av intermittenta energislag i elsystemet, fyller vattenkraften också en viktig funktion med sin reglerförmåga för balansering. LÄS MER

  3. 3. Generation Z - Lojalitetens fiende?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Hamilton Henze; Linn Andreasson; Sofia Lind; [2024]
    Nyckelord :Varumärkeslojalitet; Lojalitetsprogram; Generation Z; Engagemang; Trender.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Generation Z - Lojalitetens fiende?”. En kvalitativ studie om Generation Zs relation till varumärkeslojalitet. Seminariedatum: 2024-01-11 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå. LÄS MER

  4. 4. EMV - köps för att det är billigt, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Reuterwall; Austeja Jagintaviciute; Klas Ekstrand; [2024]
    Nyckelord :Egna märkesvaror; EMV; attityd; konsumentbeteende; lågkonjunktur; inflation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. LÄS MER

  5. 5. En stiftelses dilemma

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Bengtsson; Filip Höök; [2024]
    Nyckelord :Korsdrag; intressenter; förväntningar; strategi; stiftelse; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: En Stiftelses Dilemma: En kvalitativ studie om en stiftelses balansgång mellan förväntningar och verksamhet under Covid-19 pandemin Seminariedatum: 11 januari 2024 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Axel Bengtsson och Filip Höök Handledare: Stefan Sveningsson Fem nyckelord: Korsdrag, intressenter, förväntningar, strategi, stiftelse Forskningsfråga: Hur vidhåller man som organisation strategisk konsistens när omgivningen ställer nya krav på verksamheten? Syfte: Studien ämnar att bidra till förståelse för hur strategiska beslut påverkas av förväntningar från intressenter genom att undersöka ett bostadsbolags hantering av förväntningar som uppkom under Covid-19 pandemin i relation till företagets verksamhet. Metod: Genom en kvalitativ intervjustudie har empiri från fyra anställda på det undersökta bostadsbolaget samlats in. LÄS MER