Sökning: "examensarbete att arbeta läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden examensarbete att arbeta läsning.

  1. 1. En litteraturstudie om sagans bidragande till elevers språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jesper Larsson; Eiman Rashed Talib; Lova Rosberg; [2023]
    Nyckelord :Sagor; språkutveckling; läsning; metoder och motivation;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur sagan bidrar till att främja språkutvecklingen. Samt vilka metoder som finns för att arbeta med sagor i klassrummet. Denna litteraturstudie bygger på sex artiklar och en avhandling som ligger till grund för studiens resultat. LÄS MER

  2. 2. "För att få vara någon annan en stund" : En undersökning om varför man ska läsa skönlitteratur i folkhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Loyd; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; didaktiska frågor; erfarenhetspedagogik; folkhögskola; legitimering; litteratursyn; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur några lärare på X folkhögskola resonerar om varför man ska läsa skönlitteratur inom ramen för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk, i folkhögskola. Att undersöka hur man kan legitimera arbete med skönlitteratur inom denna skolform, särskilt som skönlitteraturen numera utsätts för aldrig tidigare skådad konkurrens från andra medier efter den kulturella vändningen och det vidgade textbegreppets intåg på skolans område, är relevant. LÄS MER

  3. 3. Elevperspektiv på lässtrategier och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Linnea Nilsson; Lisa Olsen; [2022]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Läsförståelse; Lässtrategier; Meningsskapande; Metakognition.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete i fördjupningsämnet svenska är att ta reda på elevers erfarenheter av läsförståelse samt användning av lässtrategier, med koppling till formatet. Följande frågeställningar har utgjort arbetets grund: Vilka erfarenheter har elever av att arbeta med läsförståelse och vad upplever de att de behärskar för strategier? Vilken uppfattning har elever av sin läsförståelse i relation till formatet de läser i? För att besvara dessa frågeställningar valde vi att genomföra en kvalitativ intervjustudie. LÄS MER

  4. 4. Lärares legitimeringar av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jens Lönnaeus; [2021]
    Nyckelord :Legitimering av skönlitteratur; Skönlitteratur i skolan; läsa i skolan;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker jag hur lärare i svenskämnet i årskurs 7-9 legitimerar användandet av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang. Detta gör jag genom en kvalitativ undersökning, i vilken jag intervjuar fyra olika aktiva svensklärare på högstadieskolor i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar lärare för att motivera elever till att läsa i svenskundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Noaksson; Anna Wulff; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka och problematisera hur lärare arbetar med att motivera elever till att läsa. Vi har utgått ifrån två frågeställningar: Hur beskriver lärarna sitt arbete med att motivera sina elever till att läsa olika slags skönlitterära texter i svenskundervisningen i årskurs 4–6? och Vilka möjligheter och dilemman upplever lärare att det finns vid arbete med läsning och skönlitterära texter?Den teoretiska utgångspunkten för studien har grundats i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER