Sökning: "examensarbete barn i förskolan språkutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden examensarbete barn i förskolan språkutveckling.
1. Barns språkutveckling i förskolan : En studie om pedagogers förhållningssätt till flerspråkiga barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogernas förhållningssätt till flerspråkiga barn inom förskolan, samt hur pedagogerna arbetar för att främja barnens språkutveckling. En kunskapsöversikt om språkutvecklande arbete i förskolan har varit en inspirationskälla och till hjälp i mitt examensarbete. LÄS MER
2. Flerspråkiga barn i förskolan och förskollärares förhållningssätt : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är få en ökad förståelse kring vilka verktyg och strategier pedagoger arbetar med i förskoleverksamhet gällande flerspråkiga barns språkutveckling. Studien baseras på sex olika kvalitativa intervjuer med enskilda pedagoger på fyra olika förskoleverksamheter i två olika kommuner. LÄS MER
3. Främja flerspråkigheten? Eller språkutveckling av det svenska språket? : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar flerspråkighet i förskolan.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Flerspråkighet är idag mycket utbrett i det svenska samhället och lika så i den svenska förskolan. Enligt våra observationer får andra språk än svenska begränsat utrymme i förskolan och språkundervisningen handlar i stort sett enbart om det svenska språket. LÄS MER
4. Solidaritet i bilderböcker för barn : Hur text och bild förmedlar solidaritet mellan karaktärer i berättelsen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Fokus i föreliggande examensarbete är solidaritet och hur den kan uttryckas mellan karaktärer i bilderböcker för barn. I förskolans verksamhet är det vanligt förekommande med bilderböcker och de anses viktiga för tidig litteracitet, språkutveckling och framtida läsinlärning (Druker 2018, s.2; Björklund 2008, ss.221 - 224). LÄS MER
5. Flerspråkiga barnsspråkutveckling i förskolan : En studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med flerspråkiga barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete handlar om språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan. Syftet med studien var att utveckla kunskap om hur förskollärare inom förskolan beskriver sitt arbete med språkutveckling hos flerspråkiga barn. LÄS MER