Sökning: "examensarbete barns språkutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 70 uppsatser innehållade orden examensarbete barns språkutveckling.

  1. 11. Nytt språk i nytt land : En studie om hur förskollärare med flerspråkiga barns svenska språk och modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maxamed Idil; Naima Muhumed; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares arbete med barns språk i förskolan och specifik undervisning av barn med annat modersmål än svenska. Detta examensarbete bygger på en didaktisk och kvalitativ studie där sju förskollärare intervjuas från tre olika förskolor. LÄS MER

  2. 12. Högläsning och språkutveckling : en studie om högläsning för barn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Mahad Malingur; Avin Doski; [2020]
    Nyckelord :högläsning; förskola; språkutveckling; ordförråd; erfarenheter;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete har vi genomfört en kvalitativ studie som handlar om högläsning i förskolan. Enligt den tidigare forskningen som vi har utgått ifrån har pedagogerna en viktig roll för barns språkutveckling, vilket stimulerar med hjälp av högläsning. Vi har utgått ifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 13. Bakom språket gömmer sig en stöttande pedagog : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sana Kader; Sofia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; förskola; språkutveckling; transspråkande; språk; kvalitativa intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att öka kunskapen om hur pedagoger arbetar med flerspråkigabarns språkutveckling i förskolan. Studien besvarar frågeställningarna: vad uttryckerförskollärarna att de gör för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling, hur beskriverförskollärarna att verksamheten anpassas för flerspråkiga barn och varför, enligtförskollärarna, ska förskolan arbeta med barnens modersmål? För att kunna besvara dessafrågeställningar har kvalitativa intervjuer genomförts i två olika kommuner på sex olikaförskolor, där större delen av barnen består av flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 14. TAKK för hela förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Vesna Dugonic; [2020]
    Nyckelord :pedagoger; TAKK; kommunikation; språkutveckling; förskola; tillgänglighet;

    Sammanfattning : AbstractDenna studie handlar om TAKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation), en metod som används i den svenska förskolan för att stimulera barns kommunikation och språkutveckling. Ambitionen med studien är att undersöka TAKK-metoden som komplement till det verbala språket vid kommunikation och språkinlärning. LÄS MER

  5. 15. Förskollärarnas berättelser kring deras arbetssätt med digitala verktyg : Utifrån lärandeappen Polyglutt- förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Matea Markić; Jelena Milošević; [2019]
    Nyckelord :Språkutveckling; Digitala verktyg; Lärplatta; Pedagog; Lärmiljö; Material;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka förskollärarnas arbetssätt kring digitala verktyg i förskolans verksamhet i syfte att främja barns språkutveckling. Undersökningen använder sig av en kvalitativ metod som motsvarar småskalig forskning. LÄS MER