Sökning: "examensarbete enkät förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden examensarbete enkät förskollärare.

  1. 1. ”Barnen kan oftast minst lika mycket som vi” : En studie om digitala verktyg i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Hennig; Johanna Johansson; [2021]
    Nyckelord :digitalisering; digitala verktyg; digital kompetens; förskolan; design för lärande; förskollärares perspektiv; meningserbjudande; multimodalt lärande; iscensättning av lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att bidra med kunskap om vad adekvat digital kompetens innebär utifrån förskollärares användning av digitala verktyg samt hur de beskriver sin digitala kompetens. Den teoretiska utgångspunkten i studien är design för lärande med centrala begrepp som meningserbjudande, multimodalt lärande samt iscensättning av lärande. LÄS MER

  2. 2. Drama som pedagogiskt verktyg : En enkätstudie om förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Andersson; Mia Norström; [2021]
    Nyckelord :drama; förskola; pedagogik; pedagogisk drama; pedagogiskt verktyg.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka förskollärares uppfattningar om att använda drama som ett verktyg i förskolan. Tidigare forskning visar att det fanns en osäkerhet i användandet av drama då det sågs som något ”flum” och därmed inte tillräckligt användbart i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling för förskolor i Sverige och Indien : en diskursanalys av ett begrepp i vår tid

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Thina Roobol; [2020]
    Nyckelord :Preschool; early years education; education for sustainable development; sustainable development; India; Sweden; discourse analysis; Förskola; lärande för hållbar utveckling; hållbar utveckling; Indien; Sverige; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om lärande för hållbar utveckling, Education for sustainable development (ESD) i ett svenskt såväl som indiskt förskoleperspektiv. Studien utgår från en kvalitativ forskningsansats och använder sig av en induktiv metod med diskursanalys som redskap. LÄS MER

  4. 4. Den undervisande barnboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Gradinaj; Sofie Persson; [2019]
    Nyckelord :Barnbok; Högläsning; Litearcy; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur barnboken kan användas som ett pedagogiskt redskap i förskolan. Vi vill veta hur verksam personal inom förskolan väljer att använda sig av barnböcker, hur de väljer bok och hur de väljer att därefter arbeta vidare med bokens innehåll. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik i förskolan : En studie om förskollärares syn på sin egen kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Paula Lundström; Linda Lindahl; [2019]
    Nyckelord :Barns behov; förhållningssätt; förskollärares kompetens; specialpedagogik; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : I detta examensarbete får du ta del av hur förskollärares kompetens inom det specialpedagogiska området, vilket krävs för utfärdande av förskollärarexamen och i enlighet med styrdokument, stämmer överens med förskollärares egen uppfattning om sina förutsättningar när det kommer till att ge stöd och stimulans till alla barn i förskolan. Studien avsåg att spegla förskollärares egen syn på sin kompetens i relation till specialpedagogiska insatser i förskolans verksamhet, vilka möjligheter som ges till kompetensutveckling samt hur begreppet specialpedagogik kan förstås. LÄS MER